Språk med fokus på musikk

Vi har spesiell fokus på musikk i språkarbeidet vårt.

Barnehagen bruker musikk, dans, rim og regler for å fremme barns språkutvikling og styrke fellesskap og glede i barnehagen. Musikk er naturlig for alle barn, ordene er ikke så viktige. Musikk er språket før språket, og musikk knytter oss sammen. Hver uke har vi musikksamlinger der vi synger, danser og spiller sammen.

Vi arbeider bevisst for å stimulere barnas verbale og nonverbale språk.Voksne lytter og snakker med barnet - ikke til. Barna skal utvikle et allsidig språk. Dette gjelder det talte språket og andre uttrykksformer som kroppspråk, mimikk, bilder, sang og drama. Bruk av bøker, bilder, regler og sanger er med på å utvikle språket.

Når barn synger:

  • Øker ordforrådet.
  • Utvikles sansene - ta, føle, se og lytte.
  • Frigjøres kreativitet, undring og eksperimentering.
  • Utvikles rytmefølelse og motorikk.
  • Styrkes hukommelsen og konsentrasjonen.
  • Skapes god selvfølelse og godt samhold.
  • Føler de glede og tilhørighet. 

Hver dag har barna tilgang til maling og andre formingsprodukter. Forming er en del av oss på samme måte som talespråk og musikk. På samme måte som vi øver på ferdigheter som talespråk og motorikk kan vi øve opp kreativiteten. Det å undre seg sammen over et bilde, det å male noe eller forme - for så å samtale rundt det vi gjør -stimulerer språkutviklingen.


Vi snakker til hverandre ved hjelp av trommer.
Vi snakker til hverandre ved hjelp av trommer.
null
Språk med fokus på musikk bilde
null
Musikkeventyr med Tromme-Lars.
Musikkeventyr med Tromme-Lars.
null
Lille larven Aldrimett.
Lille larven Aldrimett.
null
Vi leser og leker en bok.
Vi leser og leker en bok.
null