Parallelt med innføringen av ny læreplan (LK20), starter vi arbeidet med implementering av skolens nye leseplan.
I læreplanens Overordnede del står det:
“Opplæringen skal sikre at elevene blir trygge språkbrukere, at de utvikler språklig identitet, og at de kan bruke språk for å tenke, skape mening, kommunisere og knytte bånd til andre. Språk gir oss tilhørighet og kulturell bevissthet” (LK20 overordnet del, s 9)
I LK20 har norskfaget et særlig ansvar for opplæringen i å kunne lese. Utviklingen av å kunne lese i norsk går fra den grunnleggende avkodingen til å lese, tolke og reflektere over tekster i ulike sjangere, for ulike formål og av ulik lengde og kompleksitet (LK20, s 25). Lesing er en grunnleggende ferdighet det skal jobbes med i alle fag.
Leseplanens hovedmål
- Å videreutvikle og sikre kvaliteten på leseopplæringen ved Bønes skole
- Å styrke elevenes leseferdigheter og motivasjon for lesing
- Å forebygge lese- og skrivevansker
- Å bedre elevenes læringsutbytte gjennom økt lesekompetanse
- Å systematisk følge opp leseutviklingen hos elevene
- Å ivareta prinsippene innenfor området Vurdering for læring
Leseplanens plass
Leseplanen omhandler lesing som grunnleggende ferdighet slik den er beskrevet i læreplanen. Bønes skole bruker verktøyet Leselos fra Lesesenteret i Stavanger. Alle lærere ved Bønes skole skal kunne Leselos-metodikken og bruke den aktivt sammen med elevene. Leseplanen er forpliktende for det pedagogiske personalet. Gjennom hele skolegangen ved Bønes skole skal elevene møte systematisk leseundervisning, veiledning og oppfølging.