Skolens leseplan

Våren 2020 utarbeidet vi ny leseplan for skolen. Planen skal sikre videreutvikling og god kvalitet på leseopplæringen for alle elever på alle trinn ved Bønes skole.

Parallelt med innføringen av ny læreplan (LK20), starter vi arbeidet med implementering av skolens nye leseplan.

I læreplanens Overordnede del står det:
“Opplæringen skal sikre at elevene blir trygge språkbrukere, at de utvikler språklig identitet, og at de kan bruke språk for å tenke, skape mening, kommunisere og knytte bånd til andre. Språk gir oss tilhørighet og kulturell bevissthet” (LK20 overordnet del, s 9)

I LK20 har norskfaget et særlig ansvar for opplæringen i å kunne lese. Utviklingen av å kunne lese i norsk går fra den grunnleggende avkodingen til å lese, tolke og reflektere over tekster i ulike sjangere, for ulike formål og av ulik lengde og kompleksitet (LK20, s 25). Lesing er en grunnleggende ferdighet det skal jobbes med i alle fag.

Leseplanens hovedmål

  • Å videreutvikle og sikre kvaliteten på leseopplæringen ved Bønes skole
  • Å styrke elevenes leseferdigheter og motivasjon for lesing
  • Å forebygge lese- og skrivevansker
  • Å bedre elevenes læringsutbytte gjennom økt lesekompetanse 
  • Å systematisk følge opp leseutviklingen hos elevene
  • Å ivareta prinsippene innenfor området Vurdering for læring

Leseplanens plass
Leseplanen omhandler lesing som grunnleggende ferdighet slik den er beskrevet i læreplanen. Bønes skole bruker verktøyet Leselos fra Lesesenteret i Stavanger. Alle lærere ved Bønes skole skal kunne Leselos-metodikken og bruke den aktivt sammen med elevene. Leseplanen er forpliktende for det pedagogiske personalet. Gjennom hele skolegangen ved Bønes skole skal elevene møte systematisk leseundervisning, veiledning og oppfølging.