Gå tilbake til:
Du er her:

Snakk med meg

Språket er det viktigste middel vi har til å kunne uttrykke oss, få kontakt med andre, og til å forstå verden rundt oss.

Evnen til å uttrykke språk er medfødt. De første lydene, bablingen, er en viktig del av normal taleutvikling. Hvis barnet ikke babler, babler lite, eller slutter å bable, bør dere snakke om det på helsestasjonen.

Du kan være med på å styrke utviklingen av språket ved at du, helt fra barnet er lite, venner det til å lytte og til å bruke stemmen.

Når barnet er 4-5 uker gammelt begynner det å lage prate-lyder. Hvis du snakker til barnet stopper og venter, vil barnet forsøke å svare. Det har da lært seg og kommunisere. Barnet kan bli passivt dersom en prater for mye og for lenge. Det er viktig å ta pauser og å gi barnet tid til å svare. Samtalen bør avsluttes når barnet viser tegn på at det er nok.

Hvorfor?

Barn utvikler seg i samspill med andre. Ved å sette navn på barnets følelser, både de gode som glad og stolt, og de mer vanskelige som lei seg og sint, opplever barnet at det er trygt å dele følelser med deg. Samtidig gir en barnet et følelsesspråk som gjør at de etter hvert som de utvikler seg kan kjenne igjen og sette ord på egne og andres følelser

Etter hvert som barnet blir større er språket det beste hjelpemiddel en har for å uttrykke tanker og til å løse konflikter.

Gode språklige ferdigheter har avgjørende betydning for barnets fremtid og forholdet til omgivelsene.

Snakk med barnet ditt

Benytt hver anledning til å si hva tingene heter, som: sko, strømper osv… «se her er strømpen din».. og barnet vil bable som svar på dine ord.

Bruk sansene, snakk om det vi ser, det vi gjør, det vi kjenner, det vi hører, det vi smaker og det vi føler.

Fortell hva du gjør.

Fang barnets oppmerksomhet når du steller det, ved hjelp av tale og mimikk. Prøv å få øyekontakt med barnet. Rør ved det og si hva kroppsdelene heter. Vær ikke redd for å gjenta deg selv. Lytt til barnet og la det få svare.

Alt har et navn

Utnytt alle situasjoner, f.eks måltidene. Si slikt som: «Det er en skje», «Her er koppen», «Kan far få skjeen». Vent på barnets reaksjoner på det du sier. Lær barnet at alt det vi gjør kan beskrives med ord.

Ta barnet med i daglige gjøremål

Fortell samtidig hva dere gjør, og hvorfor dere gjør det. «Nå skal vi tørke støv». «Vil du hjelpe meg». Barnet vil lytte, svare og lære.

Ta barnet med når dere handler

Pek på det dere ser og fortell hva tingene heter. Snakk om det dere kjøper. «Nå kjøper vi ny ost». «Nå kjøper vi ny genser til deg» osv.

Når dere går tur

Gjenta navnet på det dere ser, igjen og igjen. Barnet vil etter hvert lære betydningen av ordene

Kos dere med barnet

Les og syng for barnet. Bruk pekebøker. Pek på bildene og hør etter hva barnet forteller deg. Les rim og regler for barnet, også før det snakker selv. Ved å lytte og etterligne får barnet sitt eget språk. Jo mer dere snakker med barnet, jo bedre vil det lære å uttrykke seg.

Sier barnet ordene «feil»?

Ikke bry deg om det, men lytt heller etter hva barnet sier, i stedet for å rette på hvordan det sies. Det du kan gjøre er selv å snakke tydelig. Slik gir du barnet et godt taleforbilde.

Synes du eller andre at barnet stammer?

Ikke prøv å gjøre noe med det. Det er sannsynligvis bare «stotring» eller «hakking», noe som er ganske vanlig i perioder de første leveårene. Som regel forsvinner hakkingen etter en tid. Barnet merker som oftest ikke slikt selv, og skal heller ikke gjøres oppmerksom på det (da kan det bli fare for virkelig stamming). Hvis du er bekymret, ta kontakt med helsestasjonen for avtale.

Barn lærer språk når vi snakker sammen.

Tilbake til Helsestasjon 0-5 år