Gå tilbake til:
Du er her:

Grønn start på matby-samarbeid

Onsdag hadde Kaland skole kick off for sin matsatsing "Tasting Schools". Prosjektet er et samarbeid med skoler i tre andre europeiske UNESCO-matbyer.

  • Tasting Schools er et prosjekt under UNESCO-paraplyen, og er støttet med EU-midler. Bergen kommune og arbeidsgruppen i Bergen – UNESCO Creative City of Gastronomy fungerer som sparringspartnere for Kaland skole.

Onsdagens program markerte starten på Kalands toårige samarbeidsprosjekt med skoler i Östersund i Sverige, Parma i Italia og Denia i Spania, som alle står på UNESCOs liste over gastronomibyer.

Målet med prosjektet er todelt. De skal dele erfaringer, se på forskjeller og likheter ved skolesystemene i de ulike landene og besøke hverandre på tvers av landegrensene. Videre skal de jobbe med kosthold, ernæring og aktivitet.

- Prosjektet setter fokus på lokal mat, matkultur og bærekraftig matproduksjon. Gjennom forskning på egne vaner skal elevene lære mer om hvordan vi kan spise sunt, hvordan vi kan kaste mindre mat og ikke minst hvordan vi kan nyte et godt måltid, sier avdelingsleder Rune Kristiansen.

Gjennomsyrer undervisningen

Denne onsdagen har de fått besøk av Smaksverkstedet, som viser hvordan man kan tilberede grønnsaker på ulike måter. På skolekjøkkenet har tolvåringene Emma, Emilie, Caroline og Alva meldt seg frivillig til å være med å lage maten. Rødbetsuppe, grønnsakssmoothie og ratatouille står på menyen.

- Det er kult at vi får smake på mat fra forskjellige land. Og så er det veldig godt, sier Alva og deler ut mat til en gjeng med spente andreklassinger.

- Smoothien går rett ned hos alle. Rødbetsuppen er det noen som rynker på nesen av. Men poenget er at alle prøver og blir kjent med maten, smiler Kristiansen.

Matprosjektet skal brukes for å styrke undervisningen og inngå som en del av årshjulet for å nå kompetansemålene, ikke bare komme som et stunt i tillegg, påpeker han.

For anledningen er skolens aula gjort om til et stort grønnsakstorg hvor elevene kan kjenne - og smake på forskjellige grønnsaker.

- Vi har lært navnet på flere nye grønnsaker, som denne, sier Stine (8 år) og viser frem en fennikel. Men jeg har ikke smakt på den ennå, så jeg vet ikke om jeg liker den, røper hun.

Besøk fra samarbeidsskolene

I et tredje rom får elevene informasjon om prosjektet, ser på filmer fra Denia, Parma og Östersund, og lærer om hva som er spesielle mattradisjoner der.

I april får Kaland skole besøk fra lærere fra de tre andre matbyene. Og i mai reiser fem elever og to lærere fra Kaland på tur til Parma i Italia. Til høsten kommer hele 15 elever med lærere på besøk til Bergen.

- Vi skal lære av hverandre. Både av likheter og forskjeller. I Spania går de ikke ut når det regner. Da kan vi lære dem om uteundervisning, sier avdelingsleder Paal Rognaldsen og kikker utover Kalandsvannet som er omkranset av tunge regnskyer – en plass hvor elevene på Kaland både fisker og forsker.

- Det er veldig kult at det kommer elever fra andre land hit. Jeg har lyst til å bli venner med de, så nå skal jeg følge ekstra mye med i engelsktimene fremover, smiler Sophie på tredje trinn.