Om oss

Etat for boligforvaltning eier, drifter, forvalter og leier ut kommunale boliger og andre botilbud i Bergen kommune. I tillegg setter vi i verk bolig- og miljøforbedrende tiltak.

Etat for boligforvaltning (EBF) har totalt ca. 5300 boliger fordelt på ordinære utleieboliger, botilbud innen psykisk helse, omsorgsboliger samt boliger for utviklingshemmede. Vi har boliger i alle bydeler.

Flere avdelinger i Bergen kommune har en rolle når det gjelder tildeling av kommunale boliger. Boligetaten behandler søknader om ordinær kommunal bolig og tildeler alle kommunale utleieboliger. Vurderingskontorene tildeler omsorgsboliger og omsorg pluss. Forvaltningsenhet psykisk helse tildeler boliger innen psykisk helse, og etat for tjenester til utviklingshemmede tildeler boliger for utviklingshemmede.

EBF inngår leiekontrakt med dem som har fått tildelt bolig, og oppgaven vår er å sørge for at boligene har en standard som er innenfor oppgitte krav.