Gå tilbake til:
Du er her:

Skal du leie og lurer på om boligen er godkjent?

Et nytt semester er i gang, og mange studenter er på flyttefot. Her får du oversikt over noe av det du bør sjekke når du skal flytte inn i ny bolig.

Dersom du trenger å finne ut om den aktuelle boenheten er godkjent til boligformål, bør du i første omgang henvende deg til utleier. Dersom du ikke får svar på det du trenger, kan du henvende deg til Plan- og bygningsetaten.

Forespørsel om godkjent boligformål sendes skriftlig til postmottak.planogbygg@bergen.kommune.no

Innsyn i spesifikke vedtak og dokumenter sendes skriftlig til

arkiv.byggesak@bergen.kommune.no

Har du spørsmål rundt fremgangsmåten, kan du kontakte vårt kundesenter på telefon 55 566310. Vi har telefontid hver dag mellom klokken 08.00 og 14.45.

Brannsikkerhet i utleieboliger

Når det gjelder forhold rundt brannsikkerhet i utleiebolig, finner du informasjon om dette på Bergen brannvesens nettside

Se også egen brosjyre om brannsikkerhet i utleiebolig

Ut til studentene

Tirsdag 14. august var kundeveiledere fra Plan- og bygningsetaten på Studentsenteret sammen med Bergen brannvesen for å informere om brannsikkerhet og godkjente boliger.

- På denne tiden av året får vi erfaringsmessig flere henvendelser fra studenter eller bekymrede foreldre som lurer på om boligen er godkjent til boligformål. Derfor er det nyttig for oss å møte studentene sammen med brannvesenet for å gi god informasjon, sier leder for Plan- og bygningsetatens kundesenter, Hanne Raknes.

Onsdag 22. august er vi på plass på Høgskulen på Vestlandet for å informere og svare på spørsmål.