Fellesskap
Fellesskap
Bilde: Seljedalen barnehage

Den viktige hverdagen

Å bli møtt med respekt i livets vår - kan skape fundament som alltid består. Å bli hvisket i øret små vennlige ord - gir gode verdier som rettesnor.

Vi i Seljedalen barnehage jobber for å skape et omsorgs- og læringsmiljø som skal fremme det enkelte barns trivsel, livsglede, følelse av mestring og egenverdi i et sosialt fellesskap i samhandling med andre barn og voksne.

Med utgangspunkt i Bergen kommunes tre verdier som er:

  • varme
  • ser barnet
  • inkluderende

prøver vi å tilrettelegge for at både barn og voksne skal få en god hverdag.

Vi jobber for at Seljedalen barnehage skal være en barnehage hvor det er godt å være; hvor alle blir sett, hørt, respektert og er en del av fellesskapet, og hvor vi som voksne er troverdige rollemodeller for barna.

Vårt hovedmål:

Vårt hovedmål i forhold til barna er å gi dem en grunnleggende sosial kompetanse på veien videre i livet. Sosial kompetanse innebærer å kunne ta kontakt og forholde seg til andre, utvikle selvstendighet og et positivt selvbilde, kunne samarbeide, ta hensyn og vise omsorg. Det handler kort og godt om å lykkes i samspill med andre mennesker. Vårt mål i forhold til foreldrene er at de skal være trygge på at deres barn blir godt ivaretatt i barnehagen.

Vårt læringssyn:
Vi har et læringssyn som tar utgangspunkt i at barn er kompetente/at de mestrer noe på sitt ståsted. Læring og utvikling skjer gjennom deltaking i felles aktiviteter; i et samarbeid mellom barn og voksne der begge parter er aktive.

Vi skal støtte det enkelte barns nysgjerrighet, vitebegjær og lærelyst, og bidra til grunnlaget for livslang læring. Læring skjer i samspill med andre mennesker og med miljøet, og er nært sammenvevd med lek, oppdragelse og omsorg. Barna lærer gjennom alt det de opplever og erfarer på ulike områder i hverdagen. Barnas undring møter vi på en utfordrende og utforskende måte, og dette danner grunnlaget for et aktivt og utviklende læringsmiljø i barnehagen.Vennskap og tilrettelegging for gode relasjoner i barnehagen, er en forutsetning for god læring, opplevelse av glede og mestring.

Innhold og struktur:

  • Aldersblandete grupper 0-6 år på alle avdelinger
  • Fast dagsrytme
  • Lekegrupper på tvers av avdelingene
  • Samarbeid på tvers av avdelingene
  • Språkgrupper for minoritetsspråklige barn
  • Årlige vurderingsprosjekt
  • Systematisk bruk av TRAS (tidlig registrering avspråkutvikling)

Dette er vi stolte av:

  • Vi bryr oss om og tar vare på hverandre
  • Glade, aktive barn og engasjerte foreldre
  • Godt foreldresamarbeid
  • Engasjerte og kompetente voksne
  • Byens første barnehage med BokTRAS