Digitaliseringsstrategi for Bergen kommune 2021-25

Digitaliseringsstrategien peker på hva som er de viktigste områdene for digitaliseringsarbeidet i Bergen kommune for årene 2021-25.

Bergen kommune skal de neste fem årene sikte mot en digital transformasjon (forandring) av virksomheten. Strategien inngår som en del av samfunnsplanleggingen i Bergen kommune.

Digitaliseringsstrategi for Bergen kommune 2021-25 ble vedtatt av bystyret mars 2021.

Planens innhold

Digitaliseringsstrategien skal sikre strategisk sammenheng og koordinering mellom byrådsavdelingenes digitaliseringsarbeid og mellom kommunens digitalisering og det arbeidet som pågår regionalt og nasjonalt.

Hovedretningene i strategien går mot en tydelig brukersentrert tjenesteutvikling og mer effektiv og samordnet utnyttelse av felles IT-løsninger innad i kommunen. Dette skal skje i tett samspill med resten av offentlig sektor.

Digitaliseringsstrategien er delt inn i fire strategiske satsingsområder med tilhørende mål og virkemidler.

Viktige satsinger

Digitaliseringsstrategien trekker frem disse fire satsingsområdene:

• Én digital offentlig sektor: nasjonal og regional samhandling
  • Bærekraftig tjenesteproduksjon
  • Virksomhetsutvikling
  • Innovasjon og datadrevet forvaltning

Ved å utnytte potensialet som ligger i digitalisering, skal kommunen omstille seg for å sikre en bærekraftig tjenesteproduksjon for fremtiden. Teknologi og digitale verktøy skal tas i bruk på nye måter og ansatte får nye måter å bruke sin kompetanse på når en del arbeidsoppgaver digitaliseres eller automatiseres. Denne utviklingen skal skje på en trygg måte som ivaretar ansatte og innbyggeres personvern.

Kommunen skal prioritere arbeidet med å utvikle sammenhengende tjenester med utgangpunkt i hva som er innbyggernes behov. Sammenhengende tjenester betyr at innbyggere og næringsliv ikke må forholde seg til hvem som produserer tjenestene, hvilken avdeling eller forvaltningsnivå som har ansvaret når de henvender seg til kommunen. Bergen kommune vil benytte digitale selvbetjeningsløsninger der det er til det beste for brukerne.

Bergen kommune vil sikre at gevinstene klart overstiger kostnadene og eventuelle risikoer når komplekse arbeidsoppgaver med sensitive data og dataflyt på tvers av forvaltningsnivåer digitaliseres, for eksempel når det gjelder helsedata og oppvekstadministrative systemer. Kommunens evne til å tiltrekke seg nødvendig spisskompetanse er en kritisk faktor i denne sammenheng.

All offentlig oppgaveløsning og tjenesteutvikling innebærer bruk av data. Stadig større mengder data er en enorm ressurs for Bergen kommune og resten av offentlig sektor. Ved å benytte data på nye måter, kan vi finne helt nye måter å løse oppgaver på. Økt deling av data er en forutsetning for utvikling av sammenhengende tjenester på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer.

Se planen

Digitaliseringsstrategi Bergen kommune 2021-2025