Espeland Vannbehandlingsanlegg
Bilde: Bergen Vann

Planlagt oppgradering av Espeland Vannbehandlingsanlegg kan bli dyrere

En ny, ekstern usikkerhetsanalyse for den planlagte oppgraderingen av Espeland Vannbehandlingsanlegg viser at oppgraderingen kan bli vesentlig dyrere enn tidligere planlagt.

Alt arbeid med prosjektet er stilt i bero inntil videre for ikke å pådra seg flere kostnader før bystyret igjen har behandlet denne saken.

Arbeidet med nye Espeland vannbehandlingsanlegg er fortsatt viktig å gjennomføre. Anlegget skal få to fullverdige og uavhengige hygieniske barrierer mot bakterier, virus og parasitter i vannbehandlingen, og gi Åsane tryggere leveringssikkerhet ved tosidig vannforsyning både fra Jordalsvatnet og Espeland. Byrådet ber derfor bystyret om å vedta at prosjektet for utvidelse og oppgradering av Espeland vannbehandlingsanlegg gjennomføres, og at kostnadsrammen for prosjektet, inkludert usikkerhetsavsetninger, økes fra 410 mill. til 800 mill.

Bystyret vedtok i februar 2021 at Espeland vannbehandlingsanlegg skulle oppgraderes og utvides med en kostnadsramme på 410 millioner. Kostnadsrammen baserte seg på ekstern gjennomført usikkerhetsanalyse i 2018. Gjennom 2021 pågikk detaljprosjektering av anlegget. Det skulle blant annet utarbeides grunnlag for tilbudsinnhenting, og kvalitetssikring av slikt tilbudsgrunnlag pågikk høsten 2021. Som del av dette arbeidet identifiserte prosjektet at det hadde oppstått usikkerhet i markedet knyttet til importutfordringer, råvaremangel og økte materialkostnader. Denne usikkerheten ble brakt inn i kvalitetssikringen av tilbudsgrunnlaget, og er bakgrunnen for at ny usikkerhetsanalyse ble gjennomført i desember i fjor.

Påløpte kostnader så langt er ca. 40 mill. kroner til prosjektering, og prosjektet er nå ferdig detaljprosjektert.

• Vi tar det nye kostnadsanslaget på største alvor. Så snart jeg ble orientert om ny anbefalt totalramme i januar, ble alt arbeid stilt i bero og jeg startet arbeidet med å få frem en sak til bystyret. Oppgraderingen av Espeland vannverk er nødvendig for å tilfredsstille kravene for vannsikkerhet og for at vi på sikt skal kunne forsyne Åsane med drikkevann. Vi anbefaler derfor at kostnadsrammen økes og at oppgraderingen blir gjennomført, sier byråd Thor Haakon Bakke.

Økninger av kostnadsestimat skyldes i hovedsak:

• Koronapandemien og andre forhold har bidratt til å skape større markedsmessig usikkerhet og uforutsigbarhet i bygg- og anleggsmarkedet
  • Materialkostnadene, og da spesielt stål og betong, har økt vesentlig, og arbeidskraften har blitt dyrere
  • Erfaringer fra andre nasjonale prosjekter som har hatt store kostnadsøkninger, viser at risiko i prosjekter ofte har vært underestimert
  • Det har vært noe økt omfang og endringer i utforming av prosjektet, blant annet nytt og mer effektivt slamanlegg, slik at vannverksslam tas ut lokalt og ikke ledes til nytt Garnes renseanlegg

Nasjonalt anerkjent fagmiljø har gjennomført flere usikkerhetsanalyser

I planleggingen av nye Espeland Vannbehandlingsanlegg er det gjennomført tre eksterne kalkulasjonsrunder med usikkerhetsanalyser der nasjonalt anerkjent fagmiljø med spisskompetanse for å utføre kalkulasjoner og usikkerhetsanalyser er benyttet:

• Første grunnkalkyle og usikkerhetsanalyse ble gjennomført i 2016 med bakgrunn i konseptvalgutredning for valg av prosess og type anlegg.
  • Andre grunnkalkyle og usikkerhetsanalyse ble gjennomført i 2018 med grunnlag i ferdig forprosjekt.
  • Tredje grunnkalkyle og usikkerhetsanalyse ble gjennomført i desember 2021 med grunnlag i detaljprosjektfase.

Bransje i endring - kalkulerer med langt høyere avsetning til uforutsette tillegg og usikkerhet

Etter at den siste usikkerhetsanalysen ble mottatt av Bergen Vann i januar 2022, har etaten vært i dialog med en rekke fagmiljø for å diskutere erfaringer.

-Både nasjonale fagmiljøer for planlegging av vannbehandlingsanlegg og fagmiljøer på usikkerhetsanalyserer, beregner i dag kostnadsbilder og usikkerheter på en vesentlig endret måte, sammenlignet med et par år tilbake. At konsulentbransjen nå kalkulerer med langt høyere avsetning til uforutsette tillegg og usikkerhet, gjenspeiler erfaringer bransjen har fra andre store prosjekter rundt om i Norge som har hatt store kostnadsøkninger, sier byråd Thor Haakon Bakke.

Særlig fire usikkerhetsfaktorer utmerker seg:
Marked, Entreprenørens tilnærming og gjennomføringsevne, Beskrivelse og kontrakt, og Prosjektledelse og organisering.

Usikkerhetsfaktorer
Bilde: Holte Consulting

Vil gå gjennom andre store prosjekt

På bakgrunn av kostnadsutviklingen for dette prosjektet vil Bergen Vann gå gjennom andre store prosjekter i etatens prosjektportefølje for å vurdere om en må regne med tilsvarende endringer i anslåtte kostnader og økning av usikkerhetsmarginer for andre nye prosjekter som er under planlegging.

Les dokumentene i saken

Saken skal behandles av byrådet 24. april