Trenger nye avtaler med ideelle organisasjoner som driver sykehjem

Byrådet vil på sikt avvikle dagens avtaler med privat ideelle leverandører av sykehjem. Det vil bli gjennomført nye konkurranser forbeholdt privat ideelle.

Cirka en tredjedel av sykehjemstilbudet i Bergen driftes av ideelle organisasjoner som har drifts- og leieavtaler med kommunen. Byrådet har i dag lagt frem en sak om forslag til endringer i avtaler med de ideelle organisasjonene.

Over tid har både tjenestetilbudet og regelverket endret seg, og det er nødvendig med nye avtaler for å sikre at avtalene er i tråd med anskaffelsesregelverket og dagens krav til kvalitet på sykehjem. Når nye driftsavtaler inngås blir det først gjennomført konkurranse, men kontraktene vil fortsatt være reservert for ideelle organisasjoner.

Anbefaler sammenslåinger

- De ideelle organisasjonene er viktige bidragsytere i eldreomsorgen i Bergen, og vi ønsker fortsatt et betydelig innslag av ideelle organisasjoner i tjenestene. Derfor vil anbudene fortsatt være forbeholdt ideelle organisasjoner. Men vi anbefaler samtidig at de vurderer sammenslåinger slik at de blir mer robuste enn i dag. Dette vil gi økt kvalitet på tjenestene, og vi kan være sikre på at de også vil klare å ivareta sitt ansvar dersom det oppstår kritiske situasjoner. En slik utvikling har skjedd i Oslo, og vi ønsker det velkommen i Bergen også, sier byråd for helse og omsorg, Ruth Grung.

Skal vurdere kostnadene

- Når nye avtaler skal inngås må vi også se på de økonomiske rammene de ideelle får sammenliknet med det de kommunale sykehjemmene får. Lønns- og priskompensasjonen for kommunale sykehjem har i 20 år vært gjennomgående lavere enn det som har vært avtalt for de ideelle sykehjemmene. På den annen side kan det vurderes å justere tilskuddet til vedlikehold av bygningsmassen. Her er det flere forhold som må sees nærmere på, sier Grung.

Vil sikre gode bygg

• I byrådssaken påpeker byrådet at bygningene som ideelle organisasjoner i dag bruker til sykehjem i stor grad er modernisert og tilpasset et godt framtidig omsorgstilbud. De ønsker å endre avtalene for vedlikehold for å sikre at byggene ikke forfaller.
  • Noen av dagens husleiekontrakter utløper de nærmeste årene og for disse kan det være aktuelt å vurdere en midlertidig forlengelse, i påvente av arbeidet med langsiktige kontrakter.

Videre behandling

Helsebyråden har i dag sendt brev til de ideelle organisasjonene om planlagte endringer i avtalene og prosessen videre. Byrådssaken legges nå ut på høring til leverandører som har avtale i dag - med fire ukers svarfrist.

Byrådet vil deretter behandle saken på nytt med innstilling til utvalg og bystyret.

Les sakene fra byrådet 20. april

Se dokumentene i saken.