Illustrasjon fra mulighetsstudien for fremtidig utvikling av kulturkvartalet.
NESTE STEG: Når Kulturkvartalet Verftet er stiftet som holdingsselskap blir neste steg å utvikle eiendommene. Illustrasjonen er hentet fra en mulighetsstudie utarbeidet av Stiftelsen USF Verftet og Vill.
Bilde: VILL Arkitekter

Foreslår løsning for Dikkedokken og nytt kulturkvartal

Byrådet legger nå frem sak om fremtidig løsning for Dikkedokken og kulturkvartalet. Kommunen går sammen med private aktører om å etablere et eiendomsselskap som skal utvikle og drive eiendommene.

– Dette har vært en lang, men grundig prosess fra alle parter. Det er veldig gledelig å kunne presentere en solid løsning som sikrer kulturbyen Bergen et så viktig samlested, sier byråd for finans, næring og eiendom, Per-Arne Hvidsten Larsen.

Mann i okergul genser foran en vegg i naturbetong
SOLID: - Avtalene om Kulturkvartalet Verftet er en solid løsning som sikrer kulturbyen Bergen et så viktig samlested, sier finansbyråd Per-Arne Hvidsten Larsen.
Bilde: Ola Henning Målsnes

I mars kunngjorde finansbyråd Per-Arne Hvidsten Larsen og kulturbyråd Eduardo Andersen at Bergen kommune vil gå sammen med private aktører om å utvikle Dikkedokken og et fremtidig kulturkvartal på Verftet. De private aktørene er EGD Property og Stiftelsen Kulturhuset USF. Nå er detaljene landet. Byrådet legger frem en sak om løsningen til behandling i Bergen bystyre.

Bergen kommune kjøpte eiendomsselskapet AS Dikkedokken 2. mai 2022. Hensikten med kjøpet var å sikre eiendommen til kulturformål. Stiftelsen Kulturhuset USF var samtidig i dialog med huseieren på USF Verftet, Norwegian Preserving Company, om å kjøpe aksjene i eiendoms- og datterselskapet Norwegian Preserving Eiendom. I desember 2022 kom EGD Property AS på banen. Dette selskapet var villig til å stille som medinvestor for en fremtidig løsning som sikret lokalene til Stiftelsen USF.

Etablerer et holdingsselskap

I mars var det enighet om å finne en løsning gjennom et offentlig-privat samarbeid mellom kommunen, stiftelsen og EGD Property. Siden den gangen har det vært jobbet med å utrede og forhandle frem en anbefalt løsning. Denne fremforhandlede løsningen skal nå bystyret ta stilling til.

Essensen er at de tre partene går sammen om å stifte og være medeiere i et holdingsselskap kalt Kulturkvartalet Verftet Holding AS. Kommunen vil eie 45 prosent, EGD Property 50 prosent og stiftelsen fem prosent.

Dette holdingsselskapet skal overta aksjene i både Dikkedokken AS og Norwegian Preserving Company Eiendom AS (NPE). Disse to eiendomsselskapene blir datterselskap i morselskapet Kulturkvartalet Verftet Holding AS. Et holdingsselskap er et selskap som ikke har noe annet formål enn å eie andre selskaper.

Leier og leier videre

Kommunen vil tre inn som leietaker og kommer til å fremleie eiendommene videre til Stiftelsen Kulturhuset USF.

I forbindelse med etableringen av holdingsselskapet vil Bergen kommune skyte inn 19,4 millioner kroner i aksjekapital og med det bli eier av 45 prosent av aksjene. Selskapets samlede aksjekapital vil være på 43 millioner kroner.

Kulturkvartalet Verftet Holding AS og de andre selskapene i konsernet vil få et styre på fem personer. EGD Property får to styremedlemmer og kan utpeke styreleder. Bergen kommune kan utpeke to styremedlemmer og stiftelsen ett styremedlem. Det er lagt inn en klausul i avtalen om enstemmighet. Det gir kommunen vetorett i beslutningene som gjelder selskapet og konsernet. Stiftelsen får tilsvarende rett for saker som gjelder forvaltning og utvikling av Verftet og Dikkedokken som kulturanlegg.

Selger Dikkedokken

Løsningen innebærer at Bergen kommune selger AS Dikkedokken til holdingsselskapet. Utgangspunktet for salget er en eiendomsverdi på 75 millioner kroner. Holdingsselskapet kjøper også eiendomsselskapet NPE til en omforent eiendomsverdi på 137,9 millioner kroner.

Utviklingen av det fremtidig kulturkvartalet blir neste steg. Da skal eiendommene på Dikkedokken utvikles til kulturformål. Eiendommene består av de gamle verftshallene og det gamle pumpehuset bedre kjent som Dokkhuset. De eksisterende verftshallene skal gjenbrukes og transformeres til en moderne arena for konserter og kulturarrangementer i naturlig forlengelse av dagens virksomhet på USF Verftet. Målsettingen er å oppnå en kapasitet på 3 500 personer. Kaiområdene skal også gjøres mer offentlig tilgjengelig.

Det gamle pumpehuset på Dikkedokken har kulturhistorisk verdi. Bygget blir i dag brukt til lydstudio. Dette bygget skal også oppgraderes. I et skisseprosjekt er kostnaden for en totalrehabilitering estimert til 12 millioner kroner.

Leieavtale på 40 år

Bergen kommune vil leie den tilhørende eiendomsmassen, som utgjør 20.000 kvadratmeter, i 40 år. Leieavtalene vil være uoppsigelige i perioden. I disse avtalene vil kommune ha fullt og helt ansvar for forvaltning, drift og vedlikehold.

Bystyret skal nå ta stilling til om Bergen kommune skal inngå de fremforhandlede avtalene og bevilge 19,4 millioner kroner i aksjeinnskudd i Kulturkvartalet Verftet Holding AS. Byrådet ber også om fullmakt til å selge aksjene i AS Dikkedokken og bidra med kapital til å oppgradere Dikkedokken gjennom et langsiktig lån til selskapet. Byrådet anbefaler også at de budsjettmessige konsekvensene blir innarbeidet i rulleringen av handlings- og økonomiplanen 2024-2027.

Saken skal til videre behandling i utvalg og bystyre.

Les dokumentene i saken

SE OGSÅ: Les sakene fra byrådet 8. juni