Regnbueplassen
REGNBUEPLASSEN: Regnbueplassen i Vestre Torggaten ble offisielt åpnet i november 2021.
Bilde: Vibeke Blich

Skal starte rullering av Plan for kjønns- og seksualitetsmangfold

Byrådet skal starte rullering av Plan for kjønns – og seksualitetsmangfold 2022-2026. Den nye planen vil være den fjerde i rekken innenfor dette politikkområdet siden 2007.

Bakgrunnen for planen er ambisjonen om at Bergen skal være en åpen og inkluderende by for alle, uavhengig av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk. Alle som bor i Bergen, skal bli møtt med respekt og toleranse uavhengig av hvem man forelsker seg i og lever sammen med.

Universitetet i Bergen presenterte i fjor en levekårsrapport for skeive i Norge, som avdekket levekårsutfordringer særlig for transpersoner og for personer som identifiserer seg som biseksuelle. Funnene fra undersøkelsen understreker behovet for å rullere kommunens plan på feltet, for å fortsatt jobbe systematisk mot stigma og diskriminering, og for gode levekår for alle innbyggere.

Viktige temaer i planen vil være:

• Jobbe for at vi får på plass et godt regionalt behandlingstilbud for personer med kjønnsinkongruens
  • Videreutvikling av lavterskeltilbud for barn og unge som har spørsmål knyttet til sin kjønns- eller seksuelle identitet.
  • Samarbeide med kompetanseorganisasjoner for å gi opplæring til medarbeidere i kommunen.
  • Tiltak for å bekjempe hatkriminalitet mot skeive
  • Legge til rette for et bredt organisasjonsliv for skeive i Bergen.
  • Engasjere seg internasjonalt for situasjonen for LHBTI+. Dette gjelder både for skeive migranter i Bergen og situasjonen i andre land. Her er Bergen kommune sitt engasjement i Rainbow Cities Network viktig.

Det er viktig å ha en egen sektorplan for dette politikkområdet. Derfor varslet byrådet også i sin politiske plattform at Plan for kjønns- og seksualitetsmangfold skal rulleres og tiltakene styrkes. Byråden anbefaler med bakgrunn i saksutredningen at arbeidet med ny Plan for kjønns- og seksualitetsmangfold 2022-2026 nå starter opp.

Saken ble behandlet på byrådets møte 3. mars

Les dokumentene i saken