Olav Kyrresgate
HANDLINGSPROGRAM 2022-2025: I perioden skal det totalt investeres for cirka 16 milliarder i tiltak som skal bidra til nullvekst i personbiltrafikken, fordelt på gange, sykkel og trafikksikkerhet, kollektiv, areal og knutepunktsutvikling.
Bilde: Nina Blågestad

Slutter seg til handlingsprogram for Miljøløftet 2022-2025

Handlingsprogrammet som bystyret sluttet seg til inneholder prosjekter både på riksveg, fylkeskommunal veg og kommunal veg, samt tiltak for å styrke drift av kollektivtransporten.

De økonomiske rammene i handlingsprogrammet baserer seg på byvekstavtalen for Bergensområdet 2019-2029. Handlingsprogrammet vil gjelde for hele avtaleområdet, som omfatter kommunene Bergen, Alver, Askøy, Bjørnafjorden og Øygarden.

Total investering på 16 milliarder

Prosjekter innenfor byvekstavtalen er finansiert med statlige midler, fylkeskommunale midler, kommunale midler og bompenger. I perioden skal det totalt investeres for cirka 16 milliarder i tiltak som skal bidra til nullvekst i personbiltrafikken, fordelt på gange, sykkel og trafikksikkerhet, kollektiv, areal og knutepunktsutvikling og samarbeid.

Det finnes et detaljert forslag til prioritering av tilgjengelige midler for perioden 2022-2025  i handlingsprogrammet , sortert etter finansieringskilde.

Miljøløftet har utarbeidet en prosjektkatalog med egne faktaark om alle aktuelle prosjekter Prosjektkatalogen vil bli lagt ut på Miljøløftets hjemmeside.

Om bystyrets vedtak

Bystyret vedtok utvalgets innstilling, inkludert utvalgets merknad om at alle prosjektene vurderes på nytt ved neste rullering, med en ny og bedre vurdering av måloppnåelse opp mot andre prosjekt og at bystyret ber Miljøløftet gi bedre oversikt over prosjekter under arbeid og vurderingene som ligger bak prioriteringene i handlingsprogrammet.

Bystyret vedtok også to nye merknader:

1. Bystyret merkar seg at Arna bydel og Åsane bydel har vore nedprioritert i fordelinga av tiltak og ber om at tiltak i bydelen vert prioritert høgare i framtidige handlingsprogram.

2. Bystyret ber om at en i evaluering av stengning av Bryggen vurderer tiltak som forbedrer fremkommeligheten til personer med nedsatt funksjonsevne.»

Les dokumentene i den politiske saken