Bergen bosetter 165 flyktninger i 2021

Bystyret har vedtatt at Bergen bosetter 165 flyktninger i 2021 i tråd med anmodningen fra staten.

Bergen kommune mottok 30. oktober en anmodning fra Integrerings- og Mangfoldsdirektoratet (IMDi) om bosetting av 165 flyktninger i 2021. Seks av disse plassene skal være for enslige mindreårige flyktninger. Anmodningen for 2021 bygger på et nasjonalt bosettingsbehov på 5100 flyktninger.

Bystyret vedtok utvalgets innstilling med merknad, samt følgende nye merknader:

Bystyret understreker at byråden har sagt at Bergen kan ta imot 50 flyktninger alene fra Moria-leieren. Bystyret har dessuten vedtatt følgende på møtet 20.10.2020, som vedtakspunkt 2 må ses i sammenheng med:

1) Bergen Kommune og norsk regjering må ta et aktivt initiativ til å finne en felles europeisk løsning på hvordan barn kan evakueres fra flyktningleiren Moria. Norge må skalere opp arbeidet med å få resten av Europa til å ta inn en større andel, dette gjelder Norge også.

2) Bergen Kommune krever at Norge skal være en pådriver til at menneskerettighetene overholdes i europeiske flyktningleirer, og at barns grunnleggende behov blir dekket.

3) Bergen kommune må vise ansvar og ta imot flyktninger, men dette haster og må skje fort. Bystyret forventer at Bergen kommune er klare å raskt ta imot og bosette flyktninger og migranter fra leirene om en anmodning skulle komme fra staten.»

Bystyret er bekymret over at norske myndigheter ikke tar kommunens vilje og evne til å ta imot flere flyktninger på større alvor.

1. I dag er det nærmerere 80 millioner mennesker på flukt. Bystyret ser det som en negativ trend at mottaket av antall flyktninger til Bergen har gått ned de siste årene. Bergen er en menneskerettighetsby med plass og kompetanse for å bosette flere flyktninger. Bystyret ønsker å bosette et økt antall flyktninger i årene som kommer.

2. Bystyret synes det er svært alvorlig at det i 2020 kom færre flyktninger enn planlagt på grunn av reiserestriksjonene. Verdens svar på Covid-19-krisen må omfatte alle, også de som blir tvunget til å flykte fra hjemmene sine.

Les dokumentene i saken

Les sakene fra bystyret 24. mars