Gå tilbake til:
Du er her:

Ved Avdeling for moderne arkiv ved Bergen Byarkiv, kan du få utført digitaliseringsoppdrag. Avdelingen tar på seg oppdrag på bestilling fra både offentlige og private aktører.

Arbeidet utføres etter en dokumentert og utprøvd metode. I forkant av hvert enkelt digitaliseringsprosjekt, defineres hvilke data som skal registreres i tilknytning til det konkrete prosjektet. Dette vil avgjøre framtidens muligheter for å finne igjen data. Opplysningene registreres i den programvaren som byarkivet benytter. Videre blir materialet skannet etter oppsatte retningslinjer og rutiner, og det opprettes en kobling mellom de digitaliserte kopiene og de registrerte dataene.

 

Digitalisering sikrer arkivmaterialet mot slitasje, og bidrar til at informasjonen er tilgjengelig og søkbar i en elektronisk versjon. Digitalisering er en tjeneste som gir mulighet for kunnskapsformidling via internett. For å kunne ha en utstrakt formidling av dokumentasjon som er skapt i papirformat, vil en digitaliseringsprosess være nødvendig.

Bergen kommunes byggesaksavdeling, brannvesen og oppmålingsavdeling har benyttet byarkivets digitaliseringstjenester. Kommunes digitaliserte byggesaker er for hjemmelshaver tilgjengelig via kommuneportalen.

 

Om søknadsprosessen

For nærmere informasjon og for å bestille denne tjenesten fra Bergen Byarkiv, ta kontakt med Avdeling for moderne arkiver ved byarkivet,
tlf. 55 56 62 83, post.byarkivet@bergen.kommune.no
 

Har du spørsmål?

Kontakt Bergen byarkiv

Vis i kart

Besøksadresse:
Kalfarveien 82 - Vi holder åpent fra 09:00 til 15:00.
Lesesalen er åpen mandag, tirsdag og torsdag kl. 09.00-15.00.