Kulturminnegrunnlag: Områdeplan for Storaneset - Indre Arna

Den gamle jordbruksbygda Indre Arna er i dag et attraktivt boligområde utenfor Bergen sentrum, og Storaneset har endret seg fra å være jordbruksområde til å bli et sentralt næringsområde i Indre Arna.

Mange historiske spor i kulturmiljøet på Storaneset er fjernet. Ved en videreutvikling av planområdet, vil det være viktig å ta vare på:

Forside_KMG_Omrplan_Storaneset_Indre_Arna
  •  Gamle Vossebanen er et unikt og autentisk, forskriftsfredet kulturminne. Banen formidler en historie knyttet til samferdsel, ressursutnyttelse og næringsutvikling, bosetningsmønster og samfunnsutvikling.
  •  Postveien/ferdselsårer utgjør viktige historiske kvaliteter fra ulike perioder i utviklingen av ferdsel og kommunikasjon. Dette er viktige kulturminner som skal tas hensyn til i den videre utviklingen av området. Postveitraseen er markert i kommuneplanen med hensynssone for kulturmiljø. Hensynssonen ligger som en 10-meter buffer rundt det historiske veifaret.
  •  Seimskaien med tilkomstvei utgjør et viktig kulturhistorisk element som forteller om Storanesets tilknytning til sjøen og etablering av industri og næringsvirksomhet.
  •  Naust og strandsone er et viktig element, som bør ivaretas. Store deler av den indre delen av Arnavågen har en sjølinje som består av utfylte masser. Det bør søkes å ta vare på naturlige strandsoner med eksisterende naustmiljøer.
  •  Bygg og bebyggelsesstruktur på Storaneset består i dag av næringsbygg, lager og tidligere industribygg. Ved en videreutvikling av Storaneset oppfordres det til å ivareta noe av tidsdybden i planområdet,  jf. punkt 2 i «Identitet med særpreg» - Kulturminnestrategi for Bergen.

Rapporten (PDF) kan lastes ned her: