Gruppebilde
TEST DEG: Ikledd blå hettegensre med motiv som oppfordrer til å bruke kondom, møtte blide helsesykepleiere fra Helsestasjon for ungdom opp på Norges Handelshøyskole for å teste studenter for kjønnsykdommer.
Bilde: Bergen kommune

Ser fortsatt høye smittetall for gonoré i Bergen

Torsdag 18. april fikk studentene ved Norges Handelshøyskole en uvanlig oppfordring på skolen: Test deg for gonoré og klamydia!

Det var Helsestasjon for ungdom og studenter og Medisinernes seksualopplysning som var på NHH for å få studentene til å teste seg for kjønnssykdommer. 146 studenter valgte å teste seg denne dagen.

Portrett av Marit Voltersvik
IKKE KONTROLL PÅ SMITTEN: Smittevernoverlege Marit Voltersvik opplyser om stadig økning i forekonsten av gonoré i Bergen.
Bilde: Kristin Bergitte Hauge

Stadig flere blir smittet

Ifølge smittevernoverlege Marit Voltersvik er det fortsatt stigende smittetall for gonoré i Bergen.

– Selv om Oslo ligger dårligst an på landsbasis, er vi ikke mye bedre i Bergen. Vi har ikke kontroll på smittesituasjonen, sier Voltersvik.

Det er særlig aldersgruppen 20–24 år  som har en økning i smitte, og kvinner er fortsatt mest utsatt.

– Vi ser en økning der en får positivt resultat på gonore i prøve tatt fra hals. Derfor er det viktig at vi får snakke med de som skal teste seg, slik at testen blir tatt der smitten faktisk kan finnes, forteller Voltersvik.

Flere tiltak

Helsestasjon for ungdom har arrangert flere testdager, både for studenter og for elever ved videregående skoler. I tillegg har de arrangert “Piss og Pizza” sammen med Utekontakten. Erfaringen er at kunnskapen om kjønnssykdommer og hvordan de smitter er mangelfull hos mange unge, selv om de kan ha et omfattende sexliv.

– Å bruke kondom er det eneste som beskytter mot smitte. Om du har hatt sex uten kondom, og tror at du kan være smittet, er det viktig at du tester deg, slik at du kan få behandling, og at du ikke sprer smitten videre, sier helsesykepleier Agnes Giertsen, som var en av de som var til stede på testdagen på NHH.

Ungdom tester seg gratis

– Er du mellom 13 og 25 år kan du komme til Helsestasjon for ungdom og teste deg gratis. Vi som er helsesykepleiere har sett og hørt det meste, og er klare for å ta imot deg på en trygg og god måte, sier Giertsen.

Se innbyggerhjelpen for mer informasjon om gonoré og hvor du kan teste deg.