Elever har rett på individuell tilrettelegging dersom de trenger det for å få tilfredsstillende utbytte av opplæringen. PPT vurderer behov for individuelt tilrettelagt opplæring , mens skolen vurderer behov for personlig assistanse. Egne bestemmelser gjelder for elever i private skoler.

Ta kontakt med skolen dersom dere mener at eleven ikke får et tilfredsstillende utbytte av undervisningen. Da plikter skolen å finne arbeidsmåter som passer bedre. Hvis dette ikke hjelper kan skolen be Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) om å vurdere om det er behov for individuelt tilrettelagt opplæring.  Før skolen kontakter PPT må foreldre - eller elev over 15 år - samtykke til dette.

PPT undersøker saken og lager en sakkyndig vurdering. Den sakkyndige vurderingen skal si om eleven har rett på individuelt tilrettelagt opplæring eller ikke.  Den skal også si noe om hvor mye tilrettelegging som er nødvendig og hva som bør være innholdet i tilretteleggingen. 

Foreldre og elev har rett til å se den sakkyndige vurderingen og til å uttale seg om innholdet før skolen fatter et vedtak .

Elever kan ha behov for praktisk tilrettelegging og hjelp for å få utbytte av opplæringen, som kan gi eleven rettigheter etter opplæringslovens § 11-4 om personlig assistanse. Dette kan skolen vurdere uten sakkyndig vurdering fra PPT. Rettigheten er en praktisk bistand, og er ikke knyttet til egne opplæringsmål.

Personlig assistanse kan være et tiltak som prøves ut i forkant av en henvisning til PPT. Personlig assistanse gir ikke rett på en egen voksenressurs, ressursen kan deles på flere elever.

Vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring

Rektor gjør vedtak på bakgrunn av PPTs sakkyndige vurdering. Vedtaket skal være så tydelig at det er lett å forstå hvordan den individuelle tilretteleggingen vil bli. 

Vedtaket skal gi informasjon om hvor mye tid som blir satt av til individuell tilrettelegging, hva innholdet skal være og hvordan tilretteleggingen skal være organisert. Foreldre og elev har rett til å si sin mening og bli hørt, men det er rektor som avgjør.  Foreldre (eller elev over 15 år) skal samtykke til at det iverksettes individuelt tilrettelagt opplæring.

Hvis vedtaket fra rektor avviker fra PPT sine anbefalinger i den sakkyndige vurderingen, må rektor begrunne dette i vedtaket. 

Dersom den sakkyndige vurderingen sier at PPT mener det ikke er behov for individuelt tilrettelagt opplæring, skal rektor likevel fatte et vedtak.

Vedtak om personlig assistanse

Retten til personlig assistanse vurderes av rektor på skolen. Det er krav til at saken skal være godt nok opplyst, men det er ikke krav til en sakkyndig vurdering fra PPT. 

Individuell opplæringsplan

Etter at rektor har fattet vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, lager skolen en forpliktende plan for opplæringen. Planen kalles individuell opplæringsplan (IOP). Den skal utarbeides i samarbeid med foreldre og elev.

Fritak for karakter

Elever som har en individuell opplæringsplan kan få fritak fra vurdering med karakter i fag som er inkludert i deres IOP.  Ta kontakt med skolen for mer informasjon.

Det er mulig å klage dersom foreldre/elev er misfornøyd med vedtaket. Frist for å klage er tre uker fra vedtaket ble mottatt. Skriv hva dere er misfornøyd med og hvorfor dere mener vedtaket bør bli endret. 

Hvis skolen velger å opprettholde avgjørelsen, blir klagen sendt videre til Statsforvaltaren i Vestland. Skolen har plikt til å hjelpe dere med å skrive klagen.   

Eleven og foreldrene har i tillegg en løpende rett til å klage på at gjennomføringen ikke er i tråd med vedtaket. 

Hvordan klager sendes er beskrevet i vedtaket.

Elever i private skoler har samme rettigheter til individuell tilrettelegging som elever i kommunale skoler. 

Det er elevens hjemkommune som har ansvar for å gi vedtak om individuell tilrettelegging. Dersom det er behov for vedtak vil privatskolen sørge for dette i samarbeid med kommunen.

Bergen kommune har som mål at informasjonssikkerhet og personvern skal være en naturlig del av vår virksomhet.  Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.

Les mer om behandling av personopplysninger i Byrådsavdeling for barnehage og skole 

Kontakt rektor på den skolen eleven går på eller skal begynne på dersom dere har spørsmål om spesialundervisning.