Vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring
Rektor gjør vedtak på bakgrunn av PPTs sakkyndige vurdering. Vedtaket skal være så tydelig at det er lett å forstå hvordan den individuelle tilretteleggingen vil bli.
Vedtaket skal gi informasjon om hvor mye tid som blir satt av til individuell tilrettelegging, hva innholdet skal være og hvordan tilretteleggingen skal være organisert. Foreldre og elev har rett til å si sin mening og bli hørt, men det er rektor som avgjør. Foreldre (eller elev over 15 år) skal samtykke til at det iverksettes individuelt tilrettelagt opplæring.
Hvis vedtaket fra rektor avviker fra PPT sine anbefalinger i den sakkyndige vurderingen, må rektor begrunne dette i vedtaket.
Dersom den sakkyndige vurderingen sier at PPT mener det ikke er behov for individuelt tilrettelagt opplæring, skal rektor likevel fatte et vedtak.
Vedtak om personlig assistanse
Retten til personlig assistanse vurderes av rektor på skolen. Det er krav til at saken skal være godt nok opplyst, men det er ikke krav til en sakkyndig vurdering fra PPT.
Individuell opplæringsplan
Etter at rektor har fattet vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, lager skolen en forpliktende plan for opplæringen. Planen kalles individuell opplæringsplan (IOP). Den skal utarbeides i samarbeid med foreldre og elev.
Fritak for karakter
Elever som har en individuell opplæringsplan kan få fritak fra vurdering med karakter i fag som er inkludert i deres IOP. Ta kontakt med skolen for mer informasjon.