Er du leverandør og skal sende en faktura til kommunen som gjelder en innbygger som bruker våre tjenester, har vi noen retningslinjer som du må følge.
Klientfaktura er en faktura som er adressert til Bergen kommune, men som gjelder en bestemt klient eller bruker av våre tjenester.
Følgende retningslinjer gjelder for klientfaktura:
- Klientfaktura sendes som hovedregel via elektronisk handelsformat (EHF) til kommunens økonomisystem.
- Informasjon som kan identifisere klienten eller brukeren skal ikke fremgå av faktura. For å ivareta taushetsplikt må ikke navn, initialer, fødselsdato, fødselsnummer, privat adresse og annen informasjon som kan identifisere klienten, fremgå av faktura.
- Referanse til klient eller bruker (klientnummer, saksnummer eller lignende) skal derfor påføres klientfaktura i EHF-formatet. Henvendelser vedrørende riktig referanse rettes til den enheten i Bergen kommune som bestilte tjenesten/varen.
- Faktura som ikke kan pseudonymiseres, skal sendes per post til resultatenheten som bestilte tjenesten/varen.
Faktura som er adressert/stilt direkte til klient, skal uansett sendes per post til resultatenheten som bestilte tjenesten/varen. Disse fakturaene blir behandlet i kommunens klientsystemer.