Mennesker har forskjellige måter å tilegne seg kunnskap. Gjennom hele dagen legger vi til rette for gode læringsarenaer ved formelle og uformelle situasjoner ut fra barnets alder, modning og interesser. Barna i barnehagen skal få et godt grunnlag for livslang læring. De skal lære om seg selv og oppleve mestring i samhandling med andre barn og voksne. Vi skal møte barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær med å være anerkjennende.
Barna skal sikres medvirkning i barnehagen, men ikke overlates et ansvar de ikke er rustet til å ta. Medvirkning handler om den voksnes holdning til barnas opplevelsesverden. De skal sikres mulighet til å uttrykke seg og få innflytelse på sin egen hverdag. Det handler om å bli spurt, sett, lyttet til og akseptert for den man er. Når det gjelder de mindre barna skal vi være særlig lydhøre og sensitive på å observere kroppsspråk, mimikk og tolke barnas følelsesmessige uttrykk. Vi skal sikre at alle barna får medvirkning i sin barnehagehverdag uavhengig av alder og funksjonsnivå.