Pedagogiske verktøy

Petedalsheia barnehage er en lærende organisasjon og vi bruker følgende verktøy for å gi barna et best mulig læringsutbytte av tiden i barnehagen.

ICDP (International Child Development Programme)
Dette er et forebyggende samspillsprogram som tar utgangspunkt i relasjonen mellom omsorgsgiver og barn. Det essensielle innen metoden er at foreldre/omsorgsgivere blir bevisst kvaliteten på omsorgen og på det samspillet som er nødvendig for barnets følelsesmessige stabilitet, tilknytning og utvikling av ferdigheter. Personalet møter hvert enkelt barn med innlevelse, oppmerksomhet og åpenhet. Vi vil ha barnas beste som utgangspunkt for planlegging, gjennomføring av rutiner og aktiviteter samtidig som vi lar barna medvirke og gi uttrykk for egne ønsker og behov.

TRAS (Tidlig registrering av språkutvikling) er et verktøy vi bruker for å kartlegge og stimulere barns kreative bruk av språket. Tidlig og god språkstimulering er en viktig del av barnehagens innhold. Ved å kartlegge barnets språkutvikling sikrer pedagogen både oppfølging og tilrettelegging.

Evaluering av pedagogisk aktivitet i barnehagen er viktig for at vi skal utvikle oss som en lærende organisasjon. Det pedagogiske arbeidet i Petedalsheia blir planlagt didaktisk, gjennomført og fortløpende evaluert. Styrer og pedagogiske ledere skal sikre at pedagogisk arbeid blir vurdert. Vi vurderer for å se om vi er på rett vei i forhold til de mål vi har satt oss, for så å korrigere og iverksette tiltak for å bli bedre. I Petedalsheia vurderer vi vårt pedagogiske arbeid gjennom kontinuerlig evaluering av rutinesituasjoner, temaarbeid, satsingsområder og tradisjoner. Slik øker vi forståelsen og skaper fornyelse og fremdrift.