Prosjektskisse

Årets prosjekt - "Veier til språk"

Å tilegne seg språk er noe av det viktigste som skjer i barnets liv. Språk gir identitet, fellesskap og tilhørighet. 
“Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulerer til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. Barn lærer språk best gjennom å være språklige aktive”. (Hentet fra UDIR)  

Gjennom dette prosjektet har vi en helhetlig tilnærming til språklæring, og vil  bl.a arbeide med verbalspråk, kroppsspråk, tegn til tale, sang, musikk, bevegelse og bruk av litteratur som mulige veier til språktilegnelse hos barn.

Vi ønsker også  å utvikle vår kompetanse på hvordan det fysiske miljøet kan være med å påvirke barnas språkutvikling i positiv forstand. Bl. avil vi se på følgende:

  • • Utforming av det fysiske rom og rommets betydning for språklig aktivitet
  •  • Visuell støy
  •  • Lekemiljøets utforming
  • • Voksnes bevissthet rundt kommunikasjon 
  • • Hvor og hvordan plasserer de voksne seg?
  •  • Hvordan redusere støy?