De ulike ferdighetene som det blir øvet på i Mitt valg.

MITT VALG- "Gode valg kan læres"

MITT VALG er et program i sosial og emosjonell læring (SEL), som bygger livsmestring og god psykisk helse. Alle trinn ved Skeie skole bruker dette programmet som en del av vår opplæring.

“DET ER BEDRE Å BYGGE BARN ENN Å REPARERE VOKSNE.”
Dette er mottoet til Lions Norge, som har opprettet Stiftelsen Det er mitt valg. Gjennom MITT VALG øver barn og unge på nye ferdigheter der de lærer å ta vare på seg selv og andre. Systematisk og langsiktig arbeid med MITT VALG bidrar til at barn og unge mestrer samspill med andre, tar ansvarsfulle valg og bygger god psykisk helse.

MITT VALG er oppdatert i henhold til ny læreplan i skolen, med spesielt vekt på folkehelse og livsmestring. Bruk av MITT VALG, systematisk og over tid, styrker barns sosiale og emosjonelle kompetanse.

“GODE VALG KAN LÆRES.”
MITT VALG sin visjon er «Gode valg for et bedre samfunn» og formålet med MITT VALG er å gi barn og unge trygghet og kompetanse til å ta selvstendige valg og til å samhandle med andre. Hensikten er å skape et trygt og inkluderende miljø som legger grunnlaget for faglig læring. Identitetsutvikling, sosial tilhørighet og mestringsevne er viktige elementer i dette arbeidet. I programmet får elevene kunnskap om, og trening i sosiale, emosjonelle, kognitive og atferdsmessige ferdigheter. Fokuset er på hele læringsmiljøet og dilemmaer rundt blant annet valgsituasjoner og gruppepress blir tatt opp.

Gjennom systematisk og langsiktig bruk av MITT VALG trenes elevene i å ta ansvar og til å sette grenser. Ved hjelp av refleksjonssamtaler bevisstgjøres elevene og de setter ord på̊ egne erfaringer og opplevelser. MITT VALG handler om å gi elevene ferdigheter og hjelpe dem til å utvikle egenskaper og holdninger for å mestre samspill med andre og ta ansvarsfulle beslutninger i forhold til egne liv. Gjennom gode relasjoner styrker vi elevenes selvfølelse.

I MITT VALG øver barn og unge på å utvikle ferdigheter innen følgende fem områder:
1. Selvbevissthet
Som handler om å kunne gjenkjenne egne følelser og tanker, og vite hvordan det påvirker våre handlinger.

2. Selvkontroll
Som handler om å kunne regulere følelser, tanker og atferd i forskjellige situasjoner.

3. Sosial bevissthet
Som handler om å kunne se andres perspektiver, og å ha empati og respekt for andre.

4. Relasjonelle ferdigheter
Som handler om å kunne etablere og opprettholde sunne og positive relasjoner.

5. Ansvarsfulle avgjørelser
Som handler om å kunne vurdere konsekvenser av handlinger for seg selv og andre.

Her kan du lese mer om Mitt valg.