Årshjul PALS
Årshjul PALS
Bilde: Skjermdump: Tertnes skole

PALS på Tertnes skole

Bokstavene PALS står for:Positiv Atferd, støttende Læringsmiljø og Samhandling i skolen.

Tertnes skole er en PALS-skole, og jobber gjennom dette systemet blant annet for å oppnå et godt læringsmiljø for alle elevene. Et annet viktig mål er positiv og oppbyggende anerkjennelse av hver enkelt elev.

PALS er en modell for å styrke barns sosiale kompetanse og for å forebygge og mestre atferdsproblem i skolen. Vi arbeider mot en proaktiv skolekultur som blant annet innebærer:

  • tydelige forventninger til positiv atferd og sosial kompetanse
  • positiv involvering og oppmuntring
  • forutsigbare reaksjoner på negativ atferd
  • videreutvikling av de voksnes kompetanse

 

PALS-modellen bidrar til at vi på Tertnes skole oppnår:

 

  • skoleomfattende likhet mht regler og konsekvenser
  • større tydelighet og trygghet for elevene
  • bedre faglige prestasjoner når elevene opplever et tryggere læringsmiljø
  • et sterkt fokus på positiv atferd
  • at vi har nyttige verktøy for håndtering av problematferd

 

Ros og anerkjennelse

Alle elever på skolen vår er flotte barn med mange sterke sider. Vi kan ikke få rost dem nok!

Vi skal hjelpe elevene til å utvikle et grunnlag for å ta egne beslutninger, for elevene skal velge og skape sitt eget liv. Gjennom vårt arbeid ønsker vi å være med å utvikle elevenes sosiale ferdigheter og styrke deres selvbilde.

Ros er viktig for oss. Positiv oppmerksomhet og anerkjennelse er med på å utvikle selvbildet til barna, og det kan bidra til en positiv opplevelse av skolen og læringsmiljøet.

Hvordan gi positive tilbakemeldinger:

  • Gi positiv reaksjon raskt
  • Vær spesifikk og konkret (både mht faglig arbeid og sosial atferd)
  • Vis entusiasme
  • Bruk et tydelig kroppsspråk som underbygge det positive

Positive tilbakemeldinger er viktig å gi til både en hel elevgruppe og til enkelteleven.

Hvordan gi gode beskjeder:

  • Vær fysisk nær - oppnå helst øyekontakt med eleven(e)
  • Vær så konkret som mulig
  • Vær vennlig men bestemt
  • Vær tydelig - bruk få og enkle ord
  • Unngå argumentering
  • Velg rett tidspunkt
  • Unngå å bruke spørsmålsform
  • Følg opp at beskjeden blir fulgt
  • Få gjerne eleven til å gjenta beskjeden for å sikre at den er forstått

Dårlige beskjeder er ofte preget av:

  • For mange ord
  • For mange beskjeder på en gang
  • Du har ikke sikret deg ordentlig kontakt med eleven(e)
  • Uhøflig tone, negative ord eller negative følelser

 

PALS på Tertnes skole bilde
 
null