Publikum i sal med ballong som spretter rundt
FEIRING: Ballonger skapte ekstra feststemning blant elever og gjester i det nye allrommet, som er hjertet i den nye skolen.

Festdag på nye Tveiterås skole

Det var feiring med ballonger og allsang da Tveiterås skole åpnet. – Dette er en fantastisk festdag, sier Torunn Vikøren og datteren Mira.

I over to år har elevene ved Tveiterås skole holdt til i midlertidige lokaler mens den nye skolen har blitt bygget. I høst kunne elevene endelig ta i bruk det nye bygget som er tilpasset elevgruppens behov og ønsker.

- Vi er veldig fornøyd med hvordan skolen har blitt, sier rektor Gunstein Pytte som i dag ønsket elever, foreldre, pådrivere og støttespillere gratulerer med dagen. Han sier at Bergen kommune viser vei med denne skolen, og la vekt på livsmestring for alle. - Vi er en skole for alle de fargene livet kan leves i. Livsmestring står øverst i læreplanen her på Tveiterås. Den utdannelsen som elevene får her, skal gjøre dem rustet for livet, sa Pytte.

Takket for engasjementet

Stor nøkkel overleveres
NØKKELFERDIG: Her får rektor Gunstein Pytte nøkkelen til den nye skolen fra Linn Katrin Pilskog, byråd for barnehage, skole og idrett
Bilde: Olaf Gundersen

Rektoren fikk i dag overlevert en gigantisk nøkkel til skolen av byråd for barnehage, skole og idrett, Linn Katrin Pilskog, for å markere overtagelsen. Hun takket samtidig både de ansatte og de mange som har engasjert seg i å bevare skolen på Tveiterås.

- I dag når vi endelig står her i dette fantastiske bygget, er jeg ikke i tvil om at beslutningen som ble gjort var riktig. Det er viktig med gode skolebygg, men det viktigste som skjer på en skole er det som er på innsiden. Jeg håper dere elever lærer masse her på Tveiterås, og jeg vil takke dere som jobber her med å tilpasse undervisningen slik at flest mulig får lære på sin måte, sa Pilskog.

- En fantastisk dag!

Mor og datter
FESTDAG: Torunn Vikøren og datteren Mira har gledet seg til å feire åpningen av den nye Tveiterås skole.
Bilde: Olaf Gundersen

En av de som har engasjert seg i skolen på Tveiterås, er Torunn Vikøren. I dag var hun kledd i bunad og klar for å feire.
- I dag er en helt fantastisk dag! Vi har vært innom og kikket underveis, telt ned og gledet oss begge to, sier hun og datteren Mira som er elev på skolen. Mira var en av de som sto på scenen under åpningsfesten og imponerte de mange gjestene med en sang hun har lært seg på japansk.

Tveiterås skole er en spesialskole som gir undervisning både på barne- og ungdomstrinnet. Skolen er en kombinert barne- og ungdomsskole. Den gir et tilbud til barn som har behov for et særskilt tilrettelagt undervisningstilbud som ikke kan gis i nærskolen eller på skoler med forsterket avdeling. Skolen har 40 elever og ca. 60 ansatte.

På elevens premisser

Det nye skolebygget gir elever og ansatte en funksjonell skole tilpasset elevgruppen. Den gamle skolen fra 1971 hadde en utforming som gav en tungvint hverdag og hadde et stort vedlikeholdsetterslep, og ble besluttet revet i bystyret. Den nye skolen ligger på den samme tomten på Tveiterås. I gjennomføringen av prosjektet har brukermedvirkning vært viktig.

bilde av tveiterås skole utvendig
NYTT OG GJENNOMTENKT: Både ute og inne er elevenes behov satt i fokus under planleggingen. Skolen ligger på samme sted som den gamle, men har fått større areal og alt på ett plan.
Bilde: Olaf Gundersen

Innvendig er det laget allmenning med amfi, kantine, aktivitetsrom og musikkrom.  I tillegg har alle elevene sitt eget rom i tilknytning til klasserommene der de kan trekke seg tilbake ved behov. I taket er det flere steder montert lifter, og alle løsninger er bygget for å tåle hard bruk.

Utvendig er det anlagt nytt lekeområde og en sansehage som har fått navnet Sigruns hage etter tidligere rektor ved skolen Sigrun Tveitnes.