Kine Hisdal Johannessen og Julianne Olava Brusdal Gangdal
UNDERVISNING: I høst har ungdomsskoler i Bergen jobbet med  bærekraftig klesforbruk gjennom et undervisningsopplegg laget av Klimaetaten og Etat for skole i Bergen kommune. Kine Hisdal Johannessen (til v.) og Julianne Olava Brusdal Gangdal deltok nylig på klesbyttedag på Garnes ungdomsskole.
Bilde: Håvard Prestegården

Fikk nye klær uten å bruke en krone

Elever på Garnes ungdomsskule fornyet garderobene sine med pent brukte klær.

– Jeg har funnet noe allerede. En kjole som jeg kan bruke til middager og bursdager. Litt sånn penkjole, sier Julianne Olava Brusdal Gangdal.

Blant klesstativene som er rigget til i klasserommet vurderer hun nå også en shorts.

– Har du troen på den?

– Ja… Den er det hun som har levert, smiler hun og peker på venninnen Kine Hisdal Johannessen.

– Jeg er en av dem som arrangerer. Det er et bra opplegg, sier Johannessen.

Bytter klær i poeng

Plakat
REGLER: Klesbyttedagen var et samarbeid med organisasjonen Clothing Swap Bergen, som har laget et konsept der en tar med egne, brukte klær, bytter dem inn i poeng, som igjen kan byttes i nye, brukte klær.
Bilde: Håvard Prestegården

Opplegget er altså klesbyttedag. Elevene har tatt med seg plagg de selv eller familien ikke trenger lenger. Klærne har de vekslet inn i poeng. Fem poeng for en bukse, seks for en jakke. Så bruker de poengene til å skaffe seg nye, brukte klær.

Lærer Eva-Susanne Aas forteller at de har brukt noen timer til å forberede klesbyttedagen. Det har blant annet handlet om å gjøre elevene bevisste på sitt eget klesforbruk.

– Man må ikke handle nytt. Det er noen som holder igjen: “Nei, jeg skal ikke gå i andres klær.” Så de må bli vant til tanken på brukte klær. Men når noen åpner opp for det, så er det lettere å hive seg på, sier læreren.

Klesforbruk på skolen

Garnes er blant ungdomsskolene som denne høsten har jobbet med “Bærekraftig klesforbruk”. Dette er et undervisningsopplegg som Klimaetaten har laget sammen med Etat for skole.

SJEKKER UTVALGET: Klesbyttedagen var organisert av elever fra åttende og niende trinn. På bildet er Kine Hisdal Johannessen (til v.), Julia Lie Jongstra og Julianne Olava Brusdal Gangdal.
Bilde: Håvard Prestegården

Her har skolene plukket fra en meny med seks aktiviteter. I tillegg til klesbytting kan skolene blant annet ha reparasjonsverksted, eller spille et spill som Tekstilindustrimuseet har laget, som heter “Mysteriet med den forsvunne forskeren” .

Det er fortsatt noen ledige plasser, og aktivitetene er åpne og gratis for alle ungdomsskoler i Bergen. Ta kontakt med klimaetaten på klimaetaten@bergen.kommune.no hvis dere er interessert i å bestille:

• Reparasjonsverksted
  • Klesbytting
  • Escapeboks

Det er også laget et inspirasjonshefte med ni ulike undervisningsopplegg om klær og bærekraft som lærerne kan bruke i egen undervisning.

Lærere kan få tilsendt heftet ved å fylle ut dette skjemaet: https://forms.office.com/e/Dqn9mVCFrq.

Spørsmål? Ta kontakt på e-post: klimaetaten@bergen.kommune.no.

Klær
BLIR IKKE KASTET: – Klærne som blir til overs sparer vi på, og så tar vi en ny klesbyttedag til våren, sier lærer Eva-Susanne Aas.

Les mer om: