Fjernet kø av klagesaker til politisk behandling
I mål med Klagesakprosjektet, fra v: Marthine Helvig, Tina Dale Tønnessen,Ina Birgitte Larsson, Christel Mellingen, Øystein Thanh Nguyen og Hilde Heggheim
Bilde: Anne Kringstad

Har fjernet køen av klagesaker til politisk behandling

Etter målrettet og iherdig innsats har Klagesakprosjektet i Byrådsavdeling for klima, miljø og byutvikling nå fjernet køen av klagesaker til politisk behandling.

Klagesaker i større byggesaker, der sakene trenger dispensasjoner, behandles politisk i Bergen kommune. Det har over flere år vært lang saksbehandlingstid og betydelig saksbehandlingskø for denne type saker i kommunen. I budsjettet for 2019 bevilget bystyret midler til to engasjementstillinger øremerket klagesaker til politisk behandling. Inkludert de to engasjementstillingene har Klagesaksprosjektet bestått av seks jurister.

Redusert saksbehandlingstid

Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden gjennom året ble redusert med 12 uker. Ti av disse ukene skyldes innsatsen i klagesaksprosjektet.

-Jeg er glad for å konstatere at køen av klagesaker til politisk behandling nå er fjernet. Det er viktig for både Bergens næringsliv og bergenserne at vi behandler klager som kommer til politisk behandling så raskt som mulig. Det er lagt ned en betydelig innsats både i Byrådsavdelingen, i Plan- og bygningsetaten og – ikke minst – i Utvalg for miljø og byutvikling for å fjerne køen, sier byråd Thor Haakon Bakke.

Byrådsavdelingen behandlet 330 klagesaker for politisk behandling i 2019. Utvalg for miljø og byutvikling har i løpet av et år gjennomført tre ekstramøter for å behandle disse sakene. Sakene har omfattet hele spekteret fra naust og garasjer til de store utbyggingsprosjektene.

Behandler klagesakene fortløpende

Ved oppstart av prosjektet i januar 2019 lå i underkant av 100 klagesaker i kø i byrådsavdelingen. Restansene var fjernet i juli samme år. Etter det behandles klagesakene til politisk behandling  fortløpende.

Et givende prosjekt

- Arbeidet med å fjerne køen har vært viktig, givende og interessant. Det betyr mye at utbyggere og innbyggere slipper å sitte å vente på avklaring, sier prosjektleder for Klageprosjektet Ina Birgitte Larsson.