Gangfelt i Arna
BYENS FØRSTE: Slik ser det ferdige gangfeltet ut på Teigane i Arna. Gangfelt skal alltid ha hvite striper, derfor er de beholdt. Bymiljøetaten har lett etter kommunale veier i bydelene der mange mennesker går, og der det er gode lysforhold.
Bilde: Håvard Prestegården

Her er byens første regnbue-gangfelt

Bbydelene har fått gangfelt i regnbuens farger.

– Dette er noe vi har jobbet lenge med å få til, sier Lise Reinertsen, direktør i Bymiljøetaten.

– Det var en idé vi fikk etter vi etablerte Regnbueplassen i Vestre Torggate i 2021, og politikerne var positive til ideen fra første stund, sier hun.

– Viktig for Bergen

Regnbueplassen ble laget for å hedre dem som gjennom historien har kjempet for et åpent, inkluderende og mangfoldig samfunn. Samme intensjon ligger bak å farge gangfeltene:

– Vi gjør dette for å vise at mangfold og frisinn er viktig for Bergen kommune. Bergen skal være en inkluderende by for alle, sier Reinertsen.

Ingrid Nergaard Fjeldstad, byråd for klima, miljø og byutvikling, var til stede da det første gangfeltet ble farget,  på Teigane i Arna. Her kan du se video av hvordan det ble gjort:

Her kommer gangfeltene

Alle bydelene unntatt Bergenhus skal få fargede gangfelt, som en egen liten regnbueplass. Her kommer de på plass denne uken:

Ingrid Nergaard Fjeldstad, byråd for klima, miljø og byutvikling
FORNØYD BYRÅD: – Det er kjekt å spre det glade budskap om denne mangfoldige byen vår i alle bydeler, sier Ingrid Nergaard Fjeldstad, byråd for klima, miljø og byutvikling.
Bilde: Håvard Prestegården
  • Arna: Teigane
  • Åsane: Ved Åsane senter
  • Laksevåg: Damsgårdsveien
  •  Årstad: St. Clemens' vei
  • Fana: Lagunen
  • Fyllingsdalen: Nebbeveien
  • Ytrebygda: Aurdalslia

I tillegg ønsker byrådet å etablere regnbuefargede gangfelt på fylkeskommunal grunn: Ved Kim Friele-benkene og ved Kim Frieles plass utenfor rådhuset, som skal åpnes under Pride i juni.