HYTTETOMTEN: Geir Steinar Dale, leder for utvalg for miljø og byutvikling, og byråd Ingrid Nergaard Fjeldstad på stedet der dagsturhytten skal bygges, 350 meter over havet, ovenfor Arnatveitlia.
Bilde: Håvard Prestegården

Her skal dagsturhytten i Arna settes opp

Bymiljøetaten har funnet tomt til Bergens første dagsturhytte.

Utsikten mot Arnavågen er formidabel. På et høydedrag ovenfor Arnatveitlia ligger tomten der kommunens første dagsturhytte skal komme. Målet er å få den på plass i løpet av 2023.

Dette blir den første dagsturhytten i Bergen kommune. Ideen kommer opprinnelig fra Sogn og Fjordane, der dagsturhyttene er blitt populære lavterskel-turmål. Hytten i Arna skal utstyres med varmeovn og solcellepanel, og blir et sted folk kan gå til for å spise matpakken og varme seg. Hytten skal også ha et turbibliotek. Det ligger i konseptet at dagsturhyttene skal stimulere til lesing, spesielt av nynorsk litteratur.

Utsikt over Arna
UTSIKT: Dagsturhytten skal ha panoramavinduer mot denne utsikten.
Bilde: Håvard Prestegården

Per mars 2023 er prosjektet fortsatt i en tidlig fase. Bymiljøetaten har funnet tomten, som ligger på kommunal grunn, og de forbereder nå byggesaken. Hytten vil se lik ut som de andre dagsturhyttene, men det kommer til å bli lyst ut en konkurranse om hvem som skal sette den opp. Bymiljøetaten planlegger også enkel tilrettelegging av området og stien opp.

Dagsturhytte i Gulen
SLIK BLIR DEN: Alle dagsturhytter ser like ut. Denne hytten står i Gulakvila i Gulen kommune i Sogn.
Bilde: Åsmund Ertshus Mathisen

Byråd for klima, miljø og byutvikling Ingrid Nergaard Fjeldstad tror hytten blir populær både blant folk i Arna og andre bergensere, som nokså kjapt kan ta toget fra sentrum og gå videre fra Arna stasjon.

– Dagsturhyttene skaper nye og veldig sosiale møteplasser. Det har vi sett fra andre steder som har fått slike hytter, sier byråden.

– Det er bra for både folkehelsen og den lokale identiteten at vi gjør det enklere for folk å komme seg ut og møtes utendørs.

Bystyret har satt av penger, og to tredeler av kostnadene dekkes av fylkeskommunen, Sparebankstiftelsen Sogn og Fjordane, Eviny og spillemidler.  Det er bystyret som har bestemt at dagsturhytten skal settes opp, gjennom et vedtak fra september 2022.

Rådgiver Åsmund Ertshus Mathisen i Bymiljøetaten og Ingrid Nergaard Fjeldstad, byråd for klima, miljø og byutvikling
PLANLEGGER: Rådgiver Åsmund Ertshus Mathisen i Bymiljøetaten har vurdert flere ulike plasseringer av dagsturhytten. Det er viktig at hytten er tilgjengelig for de aller fleste, og tomten i Arna ligger to-tre kvarters gange fra bilvei og nærmeste bussholdeplass.

Les mer om: