Offentlige ladere på Holbergsallmenningen
Bilde: Frode Krydsby

Ny betalingsløsning og økt kundestøtte på kommunale ladestasjoner

Alle laderne til Bergen kommune er flyttet over til ny løsning for betaling og kundestøtte.

Du kan bruke både QR-kode, app, brikke og sms for å betale. Appen heter Current Charge og er tilgjengelig i App store og på Google play. Bilkraft-appen kan ikke lenger brukes på de kommunale ladestasjonene.

Økt ladebehov

Bergen kommune har hatt en stor økning i antallet elektriske biler, og med en elbilandel på over 40 prosent er det for tiden ingen andre byer i verden som har en høyere elbilandel enn Bergen. Veksten i bruken av elbiler gir økende behov for å bygge ut ladetilbudet og følge opp med drift og kundestøtte i takt med behovet. 1. desember inngikk Bergen kommune derfor en kontrakt med selskapet Current for drift- og supporttjenester tilknyttet kommunale ladere.

For brukerne av ladestasjonene innebærer dette blant annet at kundestøtte er tilgjengelig alle dager fra kl. 7–23, i tillegg til flere betalingsløsninger enn før.

97 offentlige ladepunkter

Bergen kommune drifter i dag 506 ladepunkt som leverer energi til andre enn kommunens egne tjenestebiler. Alle disse er normalladepunkt (AC). 97 ladepunkter er offentlig tilgjengelige, 77 ladepunkter er dedikert for bildelingsaktører og 332 ladepunkter er i boligsoneanlegg (parkeringsanlegg for beboere).

Les også