Broen slik den var før ulykken.
Bilde: Google street view

Trafikkvakter skal sikre trygg skolevei etter broulykken i Olsvik

De gjenstående delene av gangbroen som raste 31. juli skal fjernes, og fra 17. august skal trafikkvakter bistå kryssende skolebarn for å sikre trygg vei til skolen.

Mandag 31. juli raste den kommunale gangbroen ved Skjenlia i Olsvik ned, etter å ha blitt påkjørt av en lastebil med kran på. Dessverre omkom sjåføren i lastebilen.

– Dette var en tragisk ulykke, og våre tanker har gått til de pårørende fra første stund, sier Lise Reinertsen, etatsdirektør i Bymiljøetaten.

I en rapport fra Rambøll blir det konkludert med at de resterende elementene av broen bør fjernes. Dette vil Bergen kommune gjøre snarlig.

Gjenstående søyle etter broen er markert med rød sirkel rundt.
De gjestående broelementene skal fjernes, og det skal gjøres sikringstiltak for myke trafikanter.
Bilde: Vestland fylkeskommune

Skal sikre trygg ferdsel for skoleelever

Nå som gangbroen er borte må myke trafikanter krysse veien i eksisterende gangfelt. Sidan det her er mange skolebarn som skal til og fra skolen, er det behov for å sikre dagens kryssingstilbud bedre.

– Tiltak for å øke trafikksikkerheten så lenge det ikke er gangbro, vil bli etablert så snart som praktisk mulig. Det vil bli utplassert trafikkvakter som vil veilede og hjelpe kryssende skolebarn fra og med torsdag 17. august fra klokken 07:45, og ved skoleslutt, sier Mats Korneliussen, leder for forvaltning i Infrastruktur og veg i Vestland fylkeskommune.

Trafikkvaktene vil hjelpe til frem til fartsreduserende tiltak er ferdigstilt. Det skal lages en skiltplan, etableres to fartshumper nord og sør for tidligere gangbro, og eksisterende gangfelt skal heves. Gangfeltet har tidligere fått oppgradert belysning for å sikre god sikt for både fotgjengere og andre myke trafikanter.

– Vi vil også redusere fartsgrensen. Vi mener at tiltakene samlet sett vil bidra til å øke trafikksikkerheten ved kryssing av fylkesvegen, og sikre en trygg skolevei for elever og andre fotgjengere, sier Korneliussen.

Kartlegging av gamle broer

Den aktuelle broen ble bygget i 1982 etter datidens krav, og ble ikke dimensjonert for å tåle påkjørsler. Flere broer i Bergen og ellers i landet er bygget på tilsvarende måte, og Bergen kommune og Vestland fylkeskommune har nå startet en kartlegging av denne typen broer.

– Ulykken viser at det er behov for en gjennomgang av denne typen broer fra 70/80-tallet i samarbeid med fylkeskommunen. Vi venter på resultatet av undersøkelsene til politiet og Statens vegvesen sin ulykkesgruppe om hva som forårsaket ulykken, men vi har startet kartleggingen av disse broene nå, forteller Reinertsen.

Da ulykken inntraff ble midtpartiet og selve brooverbygningen skjøvet av søylene på broen slik at den falt ned. Søylene står fortsatt igjen, og Rambøll har gjort en tilstandsvurdering av de gjenstående konstruksjonselementene på oppdrag for Bergen kommune og Vestland fylkeskommune. Bergen kommune er ansvarlig for gangtraseen broen er en del av, og fylket er ansvarlig for trafikksikkerheten på fylkesveien under broen.

Broinspeksjoner i 2023

I 2018 ble det gjennomført en større inspeksjon av alle kommunale broer, og i juni i år ble det bestilt en ny inspeksjon av alle broene i 2023. Det er Norconsult som gjennomfører disse inspeksjonene på oppdrag for kommunen.

–  Alle inspeksjonene skal gjennomføres før årsskiftet, og vi vil deretter prioritere tiltak for de broene vi er ansvarlig for. Dersom det avdekkes kritiske behov under inspeksjonene, vil dette selvsagt følges opp umiddelbart, sier Reinertsen.