Mottakere av talenstipend 2023 med kulturbyråd Eduardo Andersen.
UNGE TALENTER: Kulturbyråd Eduardo Andersen sammen med mottakerne av kommunens talentstipend 2023.
Bilde: Katarina Lunde

Delte ut stipend til unge talenter innen kultur

Bergen kommune har fordelt ti stipend på 10.000 kroner til unge talenter innen musikk, teater, visuell kunst og dans.

Talentstipendene tildeles enkeltpersoner og er en ordning for unge med et tidlig markert talent.

Hvert stipend er på 10.000 kroner og gis som støtte til workshops, studiereiser, mesterklasser, individuell undervisning, deltakelse på faglige forum og lignende.

- Stipendene er en tydelig anerkjennelse fra Bergen kommune til dere for det gode og harde arbeidet dere har lagt ned. Jeg håper det kan inspirere og motivere dere videre på veien, sa kulturbyråd Eduardo Andersen da han delte ut stipendene til årets mottakere i Bergen Rådhus fredag.

Disse har nominert kandidater

I 2023 er følgende fagmiljø invitert til å innstille talenter: Bergen Dansesenter, Vestlandske teatersenter, Bergen kulturskole, Kunstskolen i Bergen, Noroff høyskole og fagskole, Langhaugen vgs. og Fyllingsdalen vgs.

Mottakere av talentstipend 2023

Kommunen har mottatt anbefalinger på unge talenter innen fagfeltene musikk, teater, visuell kunst og dans.

Den faglige vurderingen er foretatt i Seksjon for kunst og kulturutvikling, og endelig vedtak er fattet av kulturbyråden.

Under er oversikt over mottakerne, hvilken kunstart de representerer og hvem de er nominert av.

Musikk

• Sebastian Flaten Høines (musikkproduksjon) - Noroff
  • Mille Christine Hauge (fiolin) - Langhaugen vgs. musikklinjen
  • David Christopher Vågenes (piano/komposisjon) - Langhaugen vgs. musikklinjen