Fasade Bergen Offentlige Bibliotek
NORDAHL GRIEG DIGITALISERT: Det er 80 år siden Nordahl Griegs omkom. Bilioteket tilbyr en digital samling av verkene hans for de som vil lære mer om bergensforfatteren.
Bilde: Siv Kristin Eikås Hovland

Har samlet Nordahl Grieg sine verk

Det er 80 år siden forfatteren Nordahl Grieg omkom. Biblioteket i Bergen har samlet og digitalisert alle verkene av Grieg, som kanskje er mest kjent for diktet "Til ungdommen".

Lørdag 2. desember er det 80 år siden Nordahl Grieg omkom. Han var på oppdrag som krigskorrespondent og om bord i et britisk bombefly på tokt over Tyskland. Flyet ble skutt ned og Nordahl Grieg og mannskapet omkom.

For nordmenn flest er nok bergenseren Nordahl Grieg mest kjent for diktet “Til ungdommen”, men på Bergen Offentlige Bibliotek sine nettsider kan du finne alle verkene til forfatteren samlet og digitalisert, samt flere faktaartikler og informasjon om forfatteren som ble født i Bergen i 1902.

Dagsaktuelt tema

- Dessverre er verkene hans like aktuelle i dag. Til ungdommen skrev Nordahl Grieg i en tid der Europa var på randen av en ny krig. Diktets tema om krig og solidaritet har hatt et voldsomt nedslagsfelt hos mange generasjoner unge. Det viser at han stadig er aktuell, og at ordene hans skaper fremdeles håp for mange i en urolig tid i Europa og i verden, sier byrådsleder i Bergen, Christine Meyer.

Statue av Nordahl Grieg utenfor Den Nationale Scene i Bergen
NORDAHL GRIEG: Statuen av forfatteren er sentralt plassert i Teaterparken i Bergen. Diktet hans "Til ungdommen" er nok det flest kjenner, men han skrev også skuespill, romaner og sakprosa.
Bilde: Rolf Hordnes

I Bergen har Nordahl Grieg blant annet en videregående skole oppkalt etter seg, og det er reist statue av ham utenfor Den Nationale Scene. Selv om navnet er kjent, tror hun likevel mange også i Bergen vet lite om en av Norges og Bergens store forfattere.

Omfattende samleside

- I anledning at det nå er 80 år siden hans død, vil jeg anbefale å besøke biblioteket vårt sin fine samlesideside om Nordahl Grieg for å lære mer og bli bedre kjent med både historien, personen og verkene hans, sier Meyer.

Bergen Offentlige Bibliotek har digitalisert alle diktsamlingene, skuespillene, romanene og sakprosabøkene etter Nordahl Grieg. Det er lagt ut til sammen 20 e-bøker.

E-bøkene er tilpasset lesing på alle digitale plattformer. E-bøkene kan lastes ned eller leses i en nettleser.