Årets utvalgte til Bergen kommunes mentorordning besøkte nylig rådhuset for å snakke om sine prosjekter. Fra venstre ser vi: Lisa Nøttseter, Azadeh Javanmard, Jan Holden, Idun Vik, Shelmit Øseth (Teams), Ole Henrik Risøy (Teams), Lars Ove Toft, Teresa Kurowska og Ine Therese Hogstad. Foto: Kim Einar Andreassen.
SCENEKUNST: Årets utvalgte til Bergen kommunes mentorordning besøkte nylig rådhuset for å snakke om sine prosjekter. Fra venstre ser vi: Lisa Nøttseter, Azadeh Javanmard, Jan Holden, Idun Vik, Shelmit Øseth (Teams), Ole Henrik Risøy (Teams), Lars Ove Toft, Teresa Kurowska og Ine Therese Hogstad.
Bilde: Kim Einar Andreassen

Mentorordning skaper mangfold og nettverk

Fire kandidater er plukket til årets mentorordning for scenekunstnere. Ordningen skal bidra til mer mangfold i byens profesjonelle scenekunst og åpne opp nye nettverk for de involverte.

I samarbeid med ulike kulturorganisasjoner har Bergen kommune de siste tre årene lyst ut midler til en mentorordning. Denne inngår i et utviklingsprogram for å øke mangfoldet og styrke bredden i scenekunstbransjen i Bergen. For å bli plukket ut til ordningen må man ha minoritetserfaring eller annen bakgrunn som bidrar til mangfold på scenekunstfeltet. I tillegg må man bo eller ha sitt hovedvirke i Bergen.

Fire har fått mentor

Bergen kommune lyste ut mentorordningen i samarbeid med flere kulturorganisasjoner i slutten av 2023, for støtte til 2024. Fire kandidater er plukket ut og har fått mentor, og er allerede i gang med sine prosjekter.

De fire utvalgte er:

• Azadeh Javanmard med mentor Jan Holden - ansvarlig Proscen
  • Teresa Kurowska med mentor Ine Therese Hogstad - ansvarlig Proscen
  • Ole Henrik Risøy Solheim med mentor Huy Le Vo ansvarlig Cornerstone
  • Shelmit Øseth med mentor Marit Loe Bjørnstad - ansvarlig Bergen Dansesenter

– Jeg har bodd i Bergen i ti år, men det har vært vanskelig å satse på en yrkesvei som kunstner. Det gir mentorordningen meg nå anledning til, sier scenekunstner Azadeh Javanmard.
Javanmard har bakgrunn som visuell kunstner og scenekunstner fra Iran.

Hun er en av de utvalgte til årets mentorordning, og som nylig deltok på det første presentasjonsmøtet på Bergen Rådhus. Javanmard ønsker et karriereløft og kompetanseheving som scenekunstner innen skyggeteater, med vekt på scenedesign.

– Fører til en rikere kulturby

Gjennom ordningen har Javanmard fått Jan Holden som mentor. Det betyr at han skal være både støttespiller og rådgiver. I tillegg skal han være en tilrettelegger og døråpner med vekt på nettverksbygging og synliggjøring.

Holden er klar på at mentorordningen gir muligheter for innpass i Bergens kulturliv, særlig for uetablerte kunstnere som ikke kommer fra Bergen.

– Med mentorordningen kommer man inn i et større nettverk med andre scenekunstnere og produsenter, sier Holden.

– Ordningen fører samtidig til at Bergen blir en rikere kulturby, og gjør at det også blir mer interessant å virke som frilanser eller scenekunstner.

Blir kjent med lokale ordninger

I tillegg til støtte til kreativ utvikling og nettverksbygging, hjelper også mentorene til med å bli kjent med ulike lokale innretninger og systemer.

– Ettersom jeg ikke kommer fra Norge, og ikke vet hvordan systemet her fungerer, er mentorordningen en fantastisk mulighet for å få oversikt. Det handler om alt fra språkproblematikk til søknadsskriving, sier scenekunstner Terasa Kuowska, som har fått den erfarne danseren Ine Therese Hogstad som mentor, hovedsakelig til den produserende delen i sitt prosjekt.

Bringer frem nye stemmer

Tine Rude, seksjonssjef for kunst og kulturutvikling, i Byrådsavdeling for næring, kultur og idrett, sier at mentorordningen bringer frem nye stemmer og perspektiver fra kunstnere som er med å gjøre byen vår rikere.

– Det er også inspirerende å se at erfarne scenekunstnere ønsker å være med som mentorer og raust deler kunnskap og innsikt som de har bygget opp gjennom mange år.

–  Jeg gleder meg til å se flere av disse spirene som nå plantes folde seg ut i scenekunstprosjekter i Bergen i tiden fremover, sier Tine Rude.