To unge jenter mottar pris av en eldre mann.
Musikaljentene fikk kulturprisen for Fana 2023. Her med Eduardo Hans Andersen.

Musikaljentene tildelt kulturprisen for Fana 2023

"Et enestående eksempel på frivillig, men samtidig gjennomgående profesjonell innsats, på nærmest endeløs kreativitet og enormt talent blandet med betydelig pågangsmot", sier juryen.

Lovordene haglet nærmest over de tre søstrene som driver prosjektet, både i nominasjoner og juryens begrunnelse. Jentene mottok prisen under åpningen av Kulturdagene i Fana 21. oktober.

– De begrenser seg ikke til bare en kunstform, men er både sangere, dansere, skuespillere, historiefortellere og scenedesignere. De er koreografer, tekstforfattere, instruktører, regissører og administratorer. De har særlig utmerket seg ved å inkludere og undervise barn og unge, ved å la dem medvirke som skuespillere og dansere i forestillingene sine. Musikaljentene er et enestående eksempel på frivillig, men samtidig gjennomgående profesjonell innsats, på nærmest endeløs kreativitet og enormt talent blandet med betydelig pågangsmot, heter det i jurybegrunnelsen.

Skrev sin første musikal på ungdomsskolen

En gruppe barn og en mann på en scene i kostymer.
Fra forestillingen Julens Magi.
Bilde: Musikaljentene

Musikaljentene skrev sin første musikal på ungdomsskolen, og jobber i stor grad på dugnadsbasis og frivillighet. De har gjennom sitt engasjement gitt rundt 300 barn og unge uvurderlig sceneerfaring og teaterpraksis. Jentene har satt Fana på kartet, og er for tiden å se som semifinalist i TV-programmet Norske Talenter. De har stadig oppsetninger i Fana kulturhus, sist ut var Marerittet, der de solgte ut fem forestillinger.

Flere nominasjoner

Musikaljentene har blitt nominert som prisvinner av flere. Av begrunnelsene som kom inn het det blant annet:

– De driver talentutvikling på høyt nivå, og skaper et unikt miljø der barna blomstrer. Her finner dere mange barn som ikke er på førsteelleveren på nærmeste gressmatte, men som derimot har funnet sin styrke på scenen. Dette er ikke mulig i en tradisjonell teaterskole. Dette miljøet er så mye, mye mer, var begrunnelsen i en av nominasjonene.

– Barna som er med (kostnadsfritt) får oppleve et sterkt samhold på tvers av aldre og kjønn, mye mestring og enormt med glede, noe som kan utgjøre en stor forskjell i et barns liv. I tillegg vil det å få være en del av en så profesjonell og seriøs produksjon, kunne skape et godt grunnlag og motivasjon hos de unge talentene for å utvikle seg videre innen teater, musikk, dans og scenekunst, skrev en annen av dem som nominerte.

Vi gratulerer!

LES OGSÅ:
Mer om Musikaljentene
Les om tidligere vinnere av lokale kulturpriser.