Kulturbyråd Eduardo Andersen, Thea Hjelmeland og ordfører Linn Kristin Engø
STIPEND: Kulturbyråd Eduardo Andersen og ordfører Linn Kristin Engø overrakte låtskriverstipendet til Thea Hjelmeland.
Bilde: Katarina Lunde

Thea Hjelmeland mottar Frank Hammersland-stipend

Bergen kommunes ekstraordinære stipend for låtskrivere tildeles Thea Hjelmeland.

Tidligere i år gikk bergensmusiker, tekstforfatter og komponist Frank Hammersland bort. For å hedre hans minne og innsats for musikkfeltet i Bergen, deler Bergen kommune ut et ekstraordinært stipend på 100.000 kroner til en bergensbasert låtskriver innen populærmusikk.

Stipendet skal gå til en låtskriver som har gjort seg bemerket over tid, og som også i fremtiden vil kunne prege musikkfeltet.

- Godt låtskriverhåndverk og særegent uttrykk

Blant 26 innkomne søknader falt valget på artist, låtskriver og to ganger Spellemannspris-vinner Thea Hjelmeland. Seksjon for kunst og kulturutvikling skriver følgende i sin begrunnelse:

“Stipendmottakeren kan vise til et konsistent kvalitetsmessig godt låtskriverhåndverk over lengre tid og med et særegent uttrykk. Kvaliteten gjelder både det musikalske og det litterære. Kompetansen har kommet til syne gjennom en hel rekke kritikerroste utgivelser og opptredener. Mottaker har også gode evner til å formidle sitt materiale på scenen, blant annet uttrykt ved å vise særdeles gode kvaliteter som sanger og multiinstrumentalist.”

- Thea Hjelmeland har over lang tid vist at hun er en spesielt dyktig og innovativ låtskriver. Hun er en verdig vinner av stipendet og jeg tror at Frank Hammersland hadde bejublet denne tildelingen, sier kulturbyråd Eduardo Andersen.

Om stipendet

Stipendets hovedformål er å bidra til faglig fordypning og kunstnerisk utvikling. Midlene skal stimulere til å skape nye musikkverk og kan gå til arbeid, kompetansehevende formål, prosjekter og andre kostnader knyttet direkte til den skapende virksomheten.

Les tildelingssaken: