Paisent- og brukerombudet er oppnevnt av staten og skal jobbe selvstendig og uavhengig for å ivareta pasienter og brukeres behov, interesser og rettssikkerhet. Du kan blant annet kontakte pasient- og brukerombudet hvis du er misfornøyd med hjelpen du har fått av kommunens helse- og omsorgstjenester.

Du kan kontakte pasient- og brukerombudet hvis du er misfornøyd med hjelpen du har fått på sykehus, av fylkeskommunale tannhelsetjenester eller kommunal helse- og omsorgstjeneste.

Ta også kontakt hvis du ikke får oppfylt dine rettigheter som pasient, bruker eller pårørende. Ombudet kan informere om rettigheter, og hjelpe deg med å klage.

Her finner du nettsiden til Pasient- og brukerombudet, der det også er informasjon om hvordan du tar kontakt.

Du kan henvende deg anonymt hvis du ønsker det. Ombudet gir deg råd om hva du bør gjøre, men du avgjør selv om du vil gå videre med saken din.

Arbeidsområdet til pasient- og brukerombudet er statlige spesialisthelsetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester.

Det er gratis å henvende seg til pasient- og brukerombudet.

Pasient- og brukerombudet avgjør selv om henvendelsen din gir tilstrekkelig grunn til å ta saken opp til behandling.

Hvis ombudet velger å ikke gjøre noe med saken, skal du få en kort begrunnelse for hvorfor.

Se blant annet psykisk helsevernloven § 4-5 og pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 8.

Lover