Logo for medlemmer av UNESCOs nettverk av kreative byer

Bergen er medlem av UNESCOs nettverk av kreative byer innenfor gastronomi. Bergen kommune jobber med å utvikle byen som en attraktiv matby. 

Bergen ble i 2015 tatt opp som medlem i UNESCO Creative Cities of Gastronomy. Byen vår var per 2024 eneste UNESCO gastronomiby i Norge, og en av to slike byer nord for Frankrike.

At Bergen har kommet gjennom det nåløyet som det er å bli UNESCO kreativ gastronomiby, er en anerkjennelse av alt Bergen og Bergensregionen har å by på som matby. Statusen og medlemskapet åpner for betydelige positive ringvirkninger for næringsliv, kultur og byutvikling.

I bunn for Bergens satsing på mat og matkultur, ligger erkjennelsen om at mat er mye mer enn å bli mett. Det er bærekraft, kultur og byutvikling, livsglede og ernæring. Mat forteller en historie om hvor vi kommer fra, og hvor vi er på vei. Gastronomi betyr kokkekunst, kulinarisk kunst eller matlaging, og brukes også i bredere forstand om matkultur. Interessen for lokalmat er voksende i Bergen, og byen vår har fått omfattende internasjonal oppmerksomhet for sine restauranter og sin matscene.

Markeringer og satsingsområder

Bergen Matfestival, byens årlige matfestival, har vokst til å bli en stor folkefest med besøk fra UNESCO gastronomibyer i utlandet. Bergen har vært vertskap for Oste-VM i 2018 og Sider-VM i 2022, og har siden 2020 hatt en egen Persetorskens dag for det som kanskje er den mest særegne av alle bergensretter. Byens kokker drar ut i verden for å promotere matkulturen vår på større matfestivaler, enten det er kveite i Spania, persetorsk i Italia eller fenalår i Thailand. 

Bergen kommune bruker mat som verktøy både for å motvirke ensomhet blant eldre, for læring, utvikling og inkludering i barnehager og skole, for integrering, språktrening og arbeidstrening for innvandrere, og for å skape bærekraftige, grønne og trivelige byområder for innbyggerne - for eksempel med parsellhager.

Egen strategi for Matbyen Bergen

Felles for alle byer i UNESCOs nettverk av kreative byer, er at man har tatt et aktivt valg om å bruke kultur og kreative næringer som verktøy for bærekraftig byutvikling og som døråpner for internasjonale samarbeid. Bystyret i Bergen har vedtatt strategien «Matbyen Bergen 2019-2030 UNESCO Creative City of Gastronomy», som setter retning for kommunens arbeid med mat. Denne strategien strekker seg på tvers av hele kommunen, og har som visjon at Matbyen Bergen skal være internasjonalt anerkjent for spennende og bærekraftig matkultur i verdensklasse. For å oppnå dette, må vi for det første lykkes med å sette Matbyen Bergen på kartet – å vise omverdenen at vi er en matby i toppsjiktet. For det andre må vi bruke mat og matkultur til å utvikle egen by for egne innbyggere.

Bergen was admitted as a member of UNESCO Creative Cities of Gastronomy in 2015. As of 2024, our city was the only UNESCO City of Gastronomy in Norway, and one of two such cities north of France.

The fact that Bergen has made the cut as a UNESCO Creative City of Gastronomy is a recognition of everything that Bergen and the Bergen region have to offer as a food city. The UNESCO status and membership pave the way for significant, positive ripple effects for Bergen’s business community, culture and urban development.

At the heart of Bergen's focus on food and food culture is the acknowledgement that food is much more than just filling up one’s belly. It is sustainability, culture and urban development, joy of life and nutrition. Food tells a story about where we come from and where we are going. Gastronomy means the art of cooking, culinary art or cooking, and is also used in a broader sense in the meaning «food culture». The interest in local food is growing in Bergen, and our city has received extensive international attention for its restaurants and food scene.

Festivals 

The Bergen Food Festival, the city's annual food festival, has grown into a major public festival with visits from UNESCO Cities of Gastronomy abroad. Bergen hosted the World Cheese Championship in 2018 and the World Cider Championship in 2022, and since 2020 the city has had its own «Persetorskens Day» for what is perhaps the most distinctive of all Bergen dishes – the persetorsk (pressed cod). The city's chefs go out into the world to promote our food culture at major food festivals, whether it's halibut in Spain, the persetorsk in Italy or cured lamb’s leg in Thailand. 

Food as a tool

The City of Bergen uses food as a tool to counter loneliness among the elderly, for learning, development and inclusion in kindergartens and schools, for integration, language training and job training for immigrants, and to create sustainable, green and pleasant urban areas for residents - for example with urban cooperative cultivation gardens.

Strategy

What all cities in the UNESCO Creative Cities network have in common, is that they have made an active choice to use culture and creative industries as tools for sustainable city development and as a door-opener for international cooperation. The Bergen City Council has adopted the strategy "Food City Bergen 2019-2030 UNESCO Creative City of Gastronomy", which sets the direction for the municipality's work with food. This strategy extends across the entire municipality, and has as its vision that Matbyen Bergen shall be internationally recognized for its exciting and sustainable world-class food culture. To achieve this, we must firstly succeed in putting Food City Bergen on the map - to show the outside world that we are a top-tier food city. Secondly, we must use food and food culture to develop our own city for our own residents.

Som medlem i UNESCOs nettverk av kreative byer, må Bergen rapportere hvert fjerde år om hva vi har gjort lokalt og internasjonalt for å oppfylle kriteriene og målsetningene til nettverket. 

Fire-årige rapporter til UNESCO:

I 2016 og 2020 ble det utarbeidet ståstedsanalyser for Matbyen Bergen, med særlig fokus på byens restaurantbransje. Den første rapporten ble utført av PwC, mens den siste ble gjennomført av Oxford Research. Det er ønskelig å gjennomføre en ny ståstedsanalyse når budsjettet tillater det.

Last ned rapportene her:

I rapportene er det innhentet statistikk og gjennomført spørreundersøkelser. Sentrale aktører i restaurantbransjen i Bergen er intervjuet om utfordringer og muligheter for bransjen.

Noen funn i ståstedsanalysene

I 2016 var en av konklusjonene at over 90% av restaurantene rapporterer om at de sliter med å rekruttere kvalifisert personell. Samtidig rapporterte restaurantene om økt samarbeid tvers av restauranter, og økt fokus på matkultur og mattradisjoner som to muligheter for en styrket restaurantbransje i Bergensregionen.

I 2020 viste hovedkonklusjonene at restaurantbransjen har vokst med 26 prosent fra 2014 til 2018. Driftsmarginen i Bergen er lavest blant de største byene i landet, med to prosent. Covid-19 gav en nedgang i omsetningen for restaurantene. Det er godt samarbeid mellom restaurantene. Mange nye og gode restauranter er kommet til med stor bredde. Byen har fått sine første stjerner i Guide Michelin.  Både restauranter og privatkunder har økt interesse for lokalmat.

Medlemskapet i UNESCO-nettverket gir Bergen unike muligheter til å posisjonere seg som matby, men krever også noe tilbake. Det krever at vi bruker medlemskapet aktivt, tar grep gjennom både lokale og internasjonale initiativer som søker å oppfylle nettverkets mål, og oppnår resultater fra å bruke mat til å skape en mer attraktiv by for egne innbyggere. Medlemskapet forplikter, er ikke permanent, og må fornyes hvert fjerde år. Kommunen må hvert fjerde år rapportere om ambisjoner og måloppnåelser til UNESCOs sekretariat i Paris. Les mer om UNESCOs nettverk av kreative byer sin formålsparagraf («mission statement»).

Bergen har hatt status som UNESCO kreativ gastronomiby siden 2015. Den gang var det flere lokale aktører som gikk sammen for å forberede søknaden til UNESCO. Søknaden ble sendt av Bergen kommune på vegne av et partnerskap bestående av Hordaland fylkeskommune, Hordaland Bondelag, Fylkesmannens landbruksavdeling, Innovasjon Norge, Universitetet i Bergen, Bergen Reiselivslag, Bergens kokkenes Mesterlaug og Fiskeridirektoratet og Seafood Innovation Cluster. I tillegg har en rekke andre aktører blitt involvert i søknadsprosessen.

UNESCO er FNs fredsorgan og organisasjon for utdanning, vitenskap og kultur. UNESCO startet i 2004 sitt nettverk av kreative byer. Målet er å fremme internasjonalt samarbeid mellom byer som satser på kultur og kreativitet som en drivkraft for bærekraftig utvikling. De kreative byene fordeler seg mellom områdene håndverk og tradisjonskunst, design, film, gastronomi, litteratur, multimedial kunst og musikk. Se oversikt over byene i nettverket.

Næringsseksjonen i Bergen kommune følger opp kommunens arbeid med strategier og handlingsplaner for utviklingen av Bergen som matby. Næringsseksjonen er også sekretariat for arbeidsgruppen som følger opp og forvalter medlemskapet i UNESCO Creative Cities of Gastronomy.

Arbeidsgruppen er sammensatt av representanter fra Bergen kommune, Vestland fylkeskommune og Fylkesmannen i Vestland.

Arbeidsgruppen ønsker tett dialog med alle mataktører og personer med ideer til relevante prosjekt, og tar gjerne imot innspill, tips og spørsmål. Inviter oss også gjerne på aktuelle møteplasser. Arbeidsgruppen til UNESCO kan bidra med sparring og tips om hvor og til hva slags type prosjekt det er mulig å søke tilskudd. 

Du kan kontakte sekretariatet på e-post.