Gå tilbake til:
Du er her:
Logoen til UNESCO sammen med logoen til Bergen City of Gastronomy.

Bergen er medlem av UNESCOs nettverk av kreative byer innenfor gastronomi. Bergen kommune jobber med å utvikle byen som en attraktiv matby. 

Bergen som UNESCO kreativ gastronomiby

Etter søknad ble Bergen 11. desember 2015 tatt opp som medlem i UNESCO Creative Cities of Gastronomy.

Medlemskapet gir unike muligheter til å posisjonere byen som matbyen, men krever også at kommunen viser at vi kan bruke mat som en del av det å skape en mer attraktiv by for innbyggerne. Medlemskapet forplikter og kommunen må jevnlig rapportere om resultater og ambisjoner til UNESCO.

Gastronomi betyr kokekunst eller matlaging. Interessen for lokalmat er voksende i Bergen. De siste årene har Bergen fått internasjonal oppmerksomhet for flere av restaurantene i byen. Matfestivalen, Bærekraftig Liv og Bondens marked er også eksempler på økende interesse for lokale mattradisjoner i Bergen. I tillegg har byen vært vertskap for Oste-VM og en av byens restauranter har fått stjerne i Guide Michelin.

Flere lokale aktører gikk sammen for å forberede søknaden til UNESCO. Søknaden ble sendt av  Bergen kommune på vegne av et partnerskap bestående av Hordaland fylkeskommune, Hordaland Bondelag, Fylkesmannens landbruksavdeling, Innovasjon Norge, Universitetet i Bergen, Bergen Reiselivslag, Bergens kokkenes Mesterlaug og Fiskeridirektoratet og Seafood Innovation Cluster. I tillegg har en rekke andre aktører blitt involvert i søknadsprosessen.

UNESCO er FNs organisasjon for utdanning, vitenskap og kultur. UNESCO startet i 2004 et nettverk av kreative byer. Målet er å fremme internasjonalt samarbeid mellom byer som ser på kultur og kreativitet som en drivkraft for bærekraftig utvikling. De kreative byene fordeler seg mellom områdene håndverk og tradisjonskunst, design, film, gastronomi, litteratur, multimedial kunst og musikk.

Bergen as UNESCO Creative City of Gastronomy

After the application process, Bergen was adopted on December 11, 2015 as a member of the network UNESCO Creative Cities of Gastronomy.

The membership gives unique opportunities to position the city as a centre of gastronomy, but also demands that the local authorities show that we can use food culture as an ingredient to create a more attractive city for our inhabitants. The membership also commits the city to frequent reports to UNESCO about our results and ambitions.

Local food culture is gaining more and more interest in Bergen. Recent years several of our restaurants have got international recognition. Several new market places, NGOs and food ventures for the regional cuisine and food traditions have been established. Bergen hosted The World Cheese Award and one of our restaurants got its first star in the Michelin Guide.

The City of Bergen took the initiative to apply for membership on behalf of a partnership consisting of the County Council, Hordaland Farmers’ Association, the County Governor, Innovation Norway, the University of Bergen, Visit Bergen, the Bergen Master Chefs’ Guild, the Directorate of Fisheries and the NCE Seafood Innovation Cluster.

UNESCO is the UN organization for education, science and culture. They startet a network of creative cities in 2004. The purpose is to foster international cooperation within and across cities of the world that have invested in culture and creativity as an accelerator of sustainable development.

Krav til Bergen som gastronomiby

Som by med statusen Creative City of Gastronomy er det forventet at Bergen skal jobbe med å oppfylle disse åtte kritieriene:

  1. Velutviklet gastronomi/ matkultur karakteristisk for by og/eller regionen
  2. Dynamisk matbransje med kokker og restauranter med god kjennskap til lokale tradisjoner
  3. Bruk av lokalmat, gjerne i tradisjonelle matretter fra regionen
  4. God ivaretakelse av kunnskap om tradisjonell mathåndverk, matlagingsmetoder og tilberedningsmetoder som har blitt bevart til tross for industriell/ teknologisk utvikling
  5. Tradisjonelle matmarkeder og matbransjer
  6. Matfestivaler, konkurranser og andre anerkjennende tiltak med bred appell
  7. Respekt for miljø og fremming av bærekraftige, lokale produkter
  8. Fokus på mat og ernæring i utdanningsinstitusjoner og inkludering av bærekraft og bevaring av biodiversitet i matfagopplæringen

I strategien for Matbyen Bergen er  visjonen at Bergen skal være internasjonalt anerkjent for spennende og bærekraftig matkultur i verdensklasse.

I strategien for Matbyen Bergen 2030 er det formulert to hovedmål:

  1. Bergen skal ta en posisjon nasjonalt og internasjonalt som matby. Matbyen Bergen skal gjøres kjent for mat- og drikkeopplevelser i verdensklasse, basert på spennende lokale tradisjoner og råvarer.
  2. Matbyen Bergen skal styrkes frem mot 2030 ved å fremme matglede, gastronomi, bærekraft og matkultur lokalt, og mat skal brukes som et verktøy for å utvikle byen.

Kontakt arbeidsgruppen

Næringsseksjonen i Bergen kommune følger opp kommunens arbeid med strategier og handlingsplaner for utviklingen av Bergen som matby. Næringsseksjonen er også sekretariat for arbeidsgruppen som følger opp og forvalter medlemskapet i UNESCO Creative Cities of Gastronomy.

Arbeidsgruppen er sammensatt av representanter fra Bergen kommune, Vestland fylkeskommune og Fylkesmannen i Vestland.

Arbeidsgruppen ønsker tett dialog med alle mataktører og personer med ideer til relevante prosjekt, og tar gjerne imot innspill, tips og spørsmål. Inviter oss også gjerne på aktuelle møteplasser. Arbeidsgruppen til UNESCO kan bidra med sparring og tips om hvor og til hva slags type prosjekt det er mulig å søke tilskudd. 

Du kan kontakte sekretariatet på e-post.