Sjørøver
Brinken
Bilde: Brinken barnehage

Vår profil

Godt samspill som styrker lek og læring.

I Brinken tar vi vel imot hver og en som kommer til barnehagen. Barn og voksne skal bli sett, inkludert i fellesskapet og bli behandlet med varme og omsorg.

Vår visjon:
Samspill og glede det handler om å være tilstede.
Visjonen har vi laget for å understreke at et godt samspill blir til ved at vi voksne i barnehagen er oppmerksomt tilstede i vår samhandling med barn, foreldre og hverandre.

Dette er også sentralt i forhold til verdiene i de kommunale barnehagene.

  • varme
  • inkluderende
  • ser barnet

En varm og omsorgsfull tilstedeværelse skal være preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og vilje til positivt samspill. Det å bry seg, å vise glede i samspill med barn skal være grunnlaget for alt arbeid vi gjør i barnehagen. Med det mener vi at voksne skal stimulere barns behov for å utforske verden og veksle mellom å gi støtte og utfordre. Vi tilstreber å gripe øyeblikkene der barn vil utforske og lære. Barn skal få oppleve tilknytning og fellesskap og kjenne at de kan medvirke på egne premisser.

Vårt hovedmål:
Barnehagen skal gi grunnleggende kunnskap og gode aktivitets- og utviklingsmuligheter. Brinken barnehage vil stimulere barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær med utgangspunkt i barnas medvirkning og i nær forståelse og samarbeid med barnas hjem. Barnehagen skal bidra til at alle barn får oppleve glede og mestring i et sosialt og kulturelt fellesskap. Godt samspill er en forutsetning for utvikling av sosial kompetanse. Barn og voksne skal bli verdsatt og anerkjent som den de er og som en del av fellesskapet.

Vårt læringssyn:
Vi har et helhetlig læringssyn. Vårt utgangspunkt er at barn er kompetente. Vi tar utgangspunkt i det barna interesserer seg for, forstår og mestrer. Barn lærer hele tiden, i lek og sosialt samspill, i tilrettelagte aktiviteter og i spontane situasjoner. Barn lærer ved å medvirke i et sosialt fellesskap og i en kulturell sammenheng. Gjennom egne opplevelser, erfaringer, gjentagelser og bearbeiding av inntrykk.

Mennesker tilegner seg kunnskap hele livet. Barndom er en aktiv periode for å etablere språk og sosial mestring som er grunnlaget for tenkning, kommunikasjon og orientering i samfunnet.

Hele vår pedagogiske virksomhet bygger på dette læringssynet.

Innhold og struktur:
Barnehagen er åpen fra kl. 07.30 - 16.30 på hverdager. Vi er organisert i 4 avdelinger med søskengrupper fra 0 - 6 år.

  • Fokus på barns medvirkning
  • Fokus på relasjonskompetansen
  • Systematisk arbeid med barnehagevurdering
  • Rammeplanens fagområder
  • Videreutvikling av personalets kompetanse

Dette er vi stolte av:

  • Aktive og medvirkende barn som trives i barnehagen.
  • Barnehagens beliggenhet og tilgang på gode natur og friluftsområder.
  • Et lyst og trivelig barnebygg.
  • En samarbeidsorientert og bevisst foreldregruppe
  • Et engasjert og faglig dyktig personalet. Med mangfoldig kompetanse og evne til videreutvikling og refleksjon.