Rekke med barn som sitter med ryggen vendt mot kamera

Om Etat for barnehage

Etat for barnehage er barnehageeier for de kommunale barnehagene i Bergen kommune.

Som barnehageeier har vi det overordnede ansvaret for at barnehagene drives i samsvar med gjeldende lover og regelverk.

Vår visjon og våre verdier

Bergen kommune

Som barnehageeier har vi visjon om en mangfoldige barnehage, av høy kvalitet for alle barn. Høy kvalitet i våre barnehager er kjennetegnet ved at alle barn blir møtt som individer med de behov og muligheter de bærer i seg. Vårt verdigrunnlag skal sikre det enkelte barn trygghet, læring og utvikling i hverdagen. Verdigrunnlaget består av verdiene:

• varme; vi gir barnet omsorg og trygghet
  • Ser barnet; Vi ser det enkelte barns egenverdi
  • Inkluderende; Vi skaper gode relasjoner, der alle barn blir sett og bekreftet

Verdiene gir retning for det pedagogiske arbeidet og samhandlingen med barn og foresatte.

Vår organisering

Etat for barnehage er en del av Byrådsavdeling for barnehage, skole og idrett (BBSI), og er ledet av direktør Mimi Bjerkestrand.

De kommunale barnehagene i Bergen kommune er fordelt på åtte byområder. Disse er Åsane, Arna, Bergenhus, Årstad, Laksevåg, Fyllingsdalen, Fana og Ytrebygda. Hvert av byområdene blir ledet av en områdeleder som er styrernes nærmeste ledere. I tillegg til områdelederne har Etat for barnehage fag-, økonomi- og personalrådgivere.

Barnehagemyndigheten i Bergen kommune er lagt til BBSI - sentrale staber. Denne seksjonen har ansvar for godkjenning av og tilsyn med alle kommunale og private barnehager i Bergen.

Vil du jobbe hos oss?

Ønsker du å bidra til å styrke kvaliteten i det kommunale barnehagetilbudet? Etat for barnehage rommer mange med barnehagefaglig bakgrunn, men har også kolleger innen økonomi- og administrasjonsfag.  Vi lyser ut ledige stillinger på Finn.no.