Lekeplass

Velkommen til Gimle oppveksttun barnehage

Gimle oppveksttun barnehage ligger plassert sentralt i Årstad bydel med Gimle oppveksttun skole og Haukelandshallen som nærmeste naboer.

Barnehagen ble åpnet i 2009. Barnehagen er en liten barnehage hvor «alle kjenner alle». I tillegg til vår egen lekeplass har barnehagen et flott og variert nærmiljø som vi ofte benytter oss av. I nærmiljøet finner vi blant annet parker som Christieparken og Leaparken, Brann stadion, Høgskulen på Vestlandet og bybanen.

Barnehagen har plass til 52-56 barn, fordelt på 4 avdelinger. Tusenfryd og Revebjelle er småbarnsavdelinger med barn i alderen 1-3 år. Blåklokke og Løvetann har barn i alderen 2-6 år. Avdelingene samarbeider tett.  Vi har et eget førskoletilbud til alle skolestarterne.

Personalet i barnehagen består av 1 styrer, 4 pedagogiske ledere, 2 barnehagelærere, 6 barne- og ungdomsarbeidere og 2 assistenter.

Barnehagen tar imot studenter fra høgskolen, lærlinger i barne- og ungdomsarbeiderfaget, og praksiskandidater som trenger språk- eller arbeidstrening.

Barnehagen eies og drives av Bergen kommune.

Vår åpningstid er 7.30-16.30

Vi har stengt 5 planleggingsdager i året, samt helligdager, julaften, nyttårsaften, og fra kl 12.00 onsdag før skjærtorsdag. Vi holder sommerstengt i uke 28-29-30.

Vi følger samordnet opptak i Bergen kommune. Søsken har prioritet til barnehageplass. Informasjon om opptakskriterier finner dere i vedtektene våre.

Det pedagogiske tilbudet

Grunnlaget for trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd legges tidlig i barndommen. Barnehagen har en sentral plass i danning av dette grunnlaget. I Gimle oppveksttun barnehage skal barn

• Oppleve vennskap og felleskap
  • Erfare trygghet og tilknytning til personalet
  • Oppleve glede og spenning i variert lek
  • Bruke sin kreativitet
  • Møte utfordringer i lek og læring
  • Bli møtt på sine utrykk, sin undring og utforskertrang
  • Oppleve en barnehage preget av mangfold, likeverd og respekt
  • Møte voksne som støtter barnet i sin språklige utvikling

De kommunale barnehagene i Bergen har felles verdigrunnlag som gir retning for det pedagogiske arbeidet og samhandlingen med barn og foresatte. Våre verdier er:

Varme; Vi gir barnet omsorg og trygghet. I møtet med barn skal vår hjertevarme gi næring og vekstmulighet.

Ser barnet; Vi ser det enkelte barns egenverdi. Barnet gis gode betingelser for læring og utvikling basert på vår anerkjennende væremåte.

Inkluderende; Vi skaper gode relasjoner, der alle barn blir sett og bekreftet. Det enkelte barn skal oppleve gleden av å tilhøre små og store fellesskap.

Velkommen til oss!