En god hverdag gjennom fysisk aktivitet og lek.

Med glimt i øyet og døren på gløtt, for toleranse og vennskap jobber vi støtt.

Grøntulien barnehage ligger rolig til, i enden av et borettslag. Med Grøntuafjellet like utenfor gjerdet, har barn og voksne unik tilgang til naturskjønne omgivelser, og utfordrene lekemuligheter.

Grøntua kryper under gjerdet og like inn på lekeplassen vår. Så i tillegg til en liten flate med asfalt, sandkasser,rutsjebaner og vippedisse, kan barna leke og utfolde seg blant trær og busker, knauser, kratt og berg.

I Grøntulien barnehage vektlegger vi gode hverdager, med mulighet for lek og godt vennskap. Vi legger tilrette for at barn uansett alder og modning, skal oppleve mestring og føle seg verdifull. Tydelige og ansvarsfulle voksne er lydhøre overfor barnas ønsker, samtidig som vi viser vei og setter positive grenser.

Hovedmål         

  • Barn med pågangsmot og tro på egen mestring.     
  • Barn som er rause med hverandre og kan glede seg på andres vegne. 
  • Barn som uttrykker egne meninger og behov.

Vårt læringssyn                                                                                 
Barna utvikler seg og lærer gjennom hele dagen, både i formelle og uformelle situasjoner. De har en medfødt evne til samspill og samhandling. Hva barna lærer er avhengig av kvaliteten på samhandlingen/relasjonen mellom de involverte. Den voksne har alltid ansvaret for klimaet i gruppen. Da må vi være tilstede, engasjerte og lydhøre overfor barnas ønsker og behov.

Innhold og struktur                                                                   
Grøntulien barnehage består dette barnehageåret av tre avdelinger med til sammen 48 barn. En avdelinger med 14 barn i alderen 0-3 år. En avdeling med 18 barn i alderen 3-6 år, og en avdeling med 16 barn i alderen 2-5 år. Alle avdelingene er bemannet med pedagogisk leder (førskolelærer) og assistenter/fagarbeidere. To av avdelingene har også barnehagelærer stillinger. Hver barnegruppe blir delt inn i smågrupper, da dette gir den voksne bedre tid og rom for god kontakt og oppfølging av enkeltbarn. Samtidig blir det frigitt større rom til lek og utfoldelse inne, når barna deler på å være inn/ute til ulike tider.I perioder arbeider barna med prosjekt/tema. Dette blir informert om via halvtårsplaner/månedsplaner.

Dette er vi stolt av  

  • En personalgruppe med høy kompetanse.   
  • Et spennende uteområde som gir barna unike mulighetere til lek og utfoldelse.
  • Et personale som har fått opplæring i ,og arbeider etter samsillsmetoden Dialog. 
  • Et personale som er interessert i faglig utvikling.

Vedlegg