Sommer
Bilde: Henrik Tiedemann Gausemel

Informasjon om langdager og oppstart på SFO i august

Vi håper dere får/ har hatt en flott sommerferie og at både store og små er klare for en ny høst med skole og SFO i august.

Vi ønsker spesielt våre nye førsteklassinger velkommen og håper at de første ukene før skolen begynner, skal bli en flott mulighet til å bli bedre kjent med skolen og medelever.

Her kommer litt praktisk informasjon om ukene før skolestart:

• Det er svært viktig at alle barn blir krysset inn på SFO hver dag. Dette er helt avgjørende for at vi skal være helt sikre på at vi har oversikt på hvem som er hos oss, til enhver tid. Barna krysses inn i Vigilo av en ansatt. Dette gjelder også når barna skal gå hjem for dagen. Barn på 1. trinn må følges av voksen til og fra SFO, og det er viktig at vi får beskjed dersom noen andre enn foreldre skal hente. Barna må senest være levert kl. 09.30 (dersom ikke annet er avtalt). Dette er fordi vi skal kunne komme i gang med dagens aktiviteter. Det er viktig at dere som kommer med nye førsteklassinger tar kontakt med en ansatt, slik at vi får tatt godt i mot både barn og foreldre:)
  • På langdagene har vi tre faste måltider; kl. 08.00 (matpakkefrokost for de som ikke får spist hjemme), mellommåltid kl. 09.30 og  lunsj ca. kl. 12.30. Barna må ha med matpakke til de to første måltidene, mens SFO lager smørelunsj eller varmrett til lunsj.
  • Været i byen vår er som vi alle vet svært skiftende. Det er derfor viktig at barna har med seg regntøy og egnet fottøy hver dag, i tilfelle vi får bruk for det. Ta også med byttetøy.
  • Det er fint om barna har med seg en liten tursekk og drikkeflaske til turer og lignende.
  • Åpningstidene for Kaland SFO er som vanlig: 07.15-16.45.

I forbindelse med oppstart (i løpet av august) vil det blir sendt ut et digitalt skjema for plasstype og en del andre opplysninger om barnet. Dette og en del annen praktisk informasjon kommer vi nærmere tilbake til under foreldressamlingen første skoledag. Husk å gi beskjed dersom det er noen allergier eller andre forhold vi skal ta hensyn til i forhold til matservering😊

Aktiviteter:

De første ukene vil bli preget av frilek, men vi vil også ha noen planlagte aktiviteter ledet av ansatte, hver dag. Aktiviteter kan f. eks. være:

Idrettsaktiviteter på idrettsanlegget (ballspill, sansemotorisk lek osv.)

• Friluftsaktiviteter i nærområdet
  • Inneaktiviteter med lek, spill osv.
  • Arbeid med - og matlaging fra kjøkkenhagen og fisking med garn

Vi kommer til å ha spesielt fokus på at førsteklassingene skal bli kjent med hverandre disse første dagene, og de kommer derfor også til å gjøre en del aktiviteter på trinn:)

Vi håper vi skal få noen flotte uker før skolen setter i gang for fullt! Dersom det er noen spørsmål, er det bare å ta kontakt i Vigilo, eller på epost til en av følgende adresser:

Gruppeleder 1: Katrine Helgaas katrine.helgaas@bergen.kommune.no

Gruppeleder 2: Victoria Nordtveit victoria.nordtveit@bergen.kommune.no