Lek på barnehagens fotballbane

Velkommen til Kniksens plass barnehage

Kniksens plass barnehage ligger i Årstad bydel. Vi tilbyr barnehageplass til inntil 80 barn i alderen 1-6 år. Vår barnehage eies og drives av Bergen kommune.

Du finner Kniksens plass barnehage i byens storstue, på Brann stadion. Barnehagen har noe større barnegrupper enn tradisjonell avdelingsdrift. for tiden har vi tre barnegrupper, en storbarnsgruppe og to småbarnsgrupper. Barna tilhører sine primærgrupper som vi har delt inn i fargekoder. Gjennom dagen organiserer vi oss i mindre grupper der lek, fysisk aktivitet, omsorg og læring ivaretas. Det er tett samarbeid mellom gruppene i barnehagen vår.

Personalet vårt representerer en flerkulturell personalgruppe. Vi er stolte over å ha godt utdannede ansatte der de fleste har utdannelse i barne- og ungdomsarbeiderfaget eller som barnehagelærer. I personalgruppen vår finnes også bred kompetanse innen flere fagfelt.

Like utenfor barnehagen finner du nærlekeplassen vår som brukes daglig. Vi har dessuten en fotballbane som vi benytter fritt i åpningstiden. Fjernlekeplassen vår er lokalisert i Roald Amundsens vei, rett over veien fra barnehagen. Her har vi oppvarmet hus, toalett og stellemuligheter. Fjernlekeplassen er tilrettelagt slik at den kan brukes av alle aldersgrupper gjennom hele dagen.

Barnehagen har gjennom mange år arbeidet med å styrke personalets pedagogiske relasjonskompetanse. Hele personalet er kurset i samspillsmetoden Dialog og vi har også to utdannede ICDP-veiledere. Hos oss vil du møte trygge, gode og omsorgsfulle voksne som vil det aller beste for barna.

Vi ønsker å gjøre overgangen fra hjem til barnehage så smidig som mulig for både barnet og foreldrene, og en god tilvenning er noe vi er svært opptatt av. Personalet vårt har lang erfaring med å ta imot nye barn, og alle får god opplæring. Vi anbefaler at dere foreldre setter av god tid til tilvenningen, minimum fem dager. De første ukene barnet er alene i barnehagen anbefaler vi også kortere dager.

Grovmotorisk aktivitet og sunt kosthold er en viktig satsing hos oss. Med vår unike plassering har vi flere muligheter for tilrettelegging av uteaktiviteter i umiddelbar nærhet. Gjennom uken går barna på tur i små og store grupper, og ellers tilbys varierte aktiviteter ute gjennom hele året. Vi har også avtale med Haukelandshallen som gir oss tilgang til gymsal som vi bruker ukentlig.

I forbindelse med vår satsing på kosthold er vi nå i ferd med å avslutte et toårig prosjekt der hensikten har vært å heve kvaliteten på mattilbudet i barnehagen. Barna får servert et varmmåltid en gang i uken og grøt hver tirsdag. De øvrige dagene er det smøremåltid med variert pålegg, hvor vi på en av disse dagene tilbyr kun fiskepålegg. Til frokost og ettermiddagsmåltidet har barna med egen matpakke hjemmefra.

Barnehagens åpningstid er 7.30-16.30.

De kommunale barnehagene i Bergen har felles verdigrunnlag som gir retning for det pedagogiske arbeidet og samhandlingen med barn og foresatte. Våre verdier er:

• Varme; Vi gir barnet omsorg og trygghet. I møtet med barn skal vår hjertevarme gi næring og vekstmulighet.
  • Ser barnet; Vi ser det enkelte barns egenverdi. Barnet gis gode betingelser for læring og utvikling basert på vår anerkjennende væremåte.
  • Inkluderende; Vi skaper gode relasjoner, der alle barn blir sett og bekreftet. Det enkelte barn skal oppleve gleden av å tilhøre små og store fellesskap.

Vi følger samordnet opptak i Bergen kommune. Informasjon om opptakskriterier finner dere i vedtektene våre.

Velkommen til oss!