Kronstad oppveksttun skole

Aktivitetsplikten

Opplæringsloven slår fast at alle elever har rett til å ha et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Retten gjelder både det fysiske og det psykososiale miljøet i timer.

Ber en elev eller en forelder om tiltak som gjelder det psykososiale eller fysiske skolemiljøet, skal skolen snarest undersøke saken og sette i verk nødvendige tiltak for å oppfylle elevenes rettigheter.

Det psykososiale miljøet

Hva kan du gjøre dersom ditt barn ikke opplever at det er trygt på skolen?

Det første du bør gjøre er å varsle rektor ved skolen. Skolen plikter å få på plass tiltak. Dere har krav på en skriftlig plan (aktivitetsplan). Den skal inneholde:

  • En kort beskrivelse av problemet.
  • Hvilke tiltak skolen har planlagt.
  • Når tiltakene blir gjennomført.
  • Hvem som er ansvarlig for å gjennomføre tiltakene.
  • Når tiltakene blir evaluert.  

Det fysiske miljøet

Ta kontakt med skolen dersom du eller barnet ditt opplever at det fysiske miljøet på skolen er dårlig. Skolen skal snarest undersøke saken og sette i verk tiltak for å oppfylle elevenes rettigheter. Rådsorganene ved skolen har samme rett til å be om tiltak. Skolen skal innen rimelig tid ta stilling til om tiltak er påkrevd, og eventuelt hvilke tiltak som er nødvendige. Skolens behandling av saken skal følge reglene om enkeltvedtak i forvaltningsloven.

Klagemulighet
Det psykososiale miljøet

Hvis du eller barnet ditt mener at skolen ikke har gjort nok for å stoppe krenkelser, kan du melde saken til Statsforvaltaren i Vestland.

  • Først må du ha tatt opp saken med rektor på skolen.
  • Det må ha gått minst én uke fra du tok opp saken med rektor.
  • Saken må gjelde skolemiljøet på den skolen eleven går på nå.

Ved helt spesielle tilfeller, kan du melde saken til Statsforvaltaren selv om disse tre vilkårene ikke er oppfylt.

Elever og foresatte kan melde fra til Statsforvaltaren muntlig eller skriftlig, på papir eller elektronisk. Hvis Statsforvaltaren mener at skolen ikke har gjort det de skal, kan de bestemme hva skolen må gjøre for å sørge for at eleven får et trygt og godt skolemiljø. Statsforvaltaren skal sette en frist for når tiltakene skal bli gjennomført og følge opp saken. De kan også gi bøter hvis skolene ikke følger opp saken.