Broen som binder oss sammen

Julehilsen fra Kronstad oppveksttun

Det har vært en fantastisk fin førjulstid i Bergen. Og det ser ut til at vi får en hvit jul. Det gir en perfekt ramme for alle de gode tingene som skal skje på skolen og hjemme.

SOS-kveld

Vi vil spesielt takke elever og foreldre for en fantastisk SOS-kveld 28. november. Det var en stolt rektor som fikk møte barn og voksne i alle aldre, og felleskapet som bidrog til å gjøre denne kvelden til en fest for oppveksttunet og nabolaget. I år samlet vi inn 50.000 kroner til barnebyen som vi støtter i Malawi. Tusen takk for å være med på å gjøre en fantastisk innsats for andre barn.

Vi på Kronstad 

Grunnmuren i mye av det vi driver ligger i elevperspektivet og verdisynet på menneske hos de ansatte på Kronstad. Visjonen vår er: På Kronstad oppveksttun er hvert barn en unik ressurs i et kunnskapsrikt og inkluderende fellesskap. Vårt mål er å løfte læringspotensialet til hvert barn på Kronstad oppveksttun. Våre Vi-på-Kronstad-samlinger skal inkludere, skape fellesskap og gi rom for refleksjon.  En unik ressurs som vi verdsetter høyt er den fantastiske sanggleden som elevene viser på samlingene våre. Det gir livsglede å høre over 220 elever som stemmer i fellessang. Her treffer Marco Elsafadi sine ord om inkludering, om å være med på laget og fellesskapsbyggende aktiviteter oss mitt i hjerte.

Marco Elsafadi og støttepasninger

Vi startet skoleåret med en samling i amfiet der vi fikk møte Marco Elsafadi. Han brukte sine egne opplevelser for å sette ord på hvordan vi voksne kan gi trygge forventninger og rammer til barna våre. Jeg husker godt hvordan han minnet oss om at det viktigste er ikke om du vinner, men om du har gjort ditt beste. Han brukte ordet støttepasning for å minne oss på at vi må være flinke til å spille andre gode i leken, i samtalen eller på andre måter. Og hvor viktig det er at alle føler seg med på laget og kan bidra med det de har. En slik tanke går hånd i hånd med å lete etter gull hos elevene. På Kronstad snakker vi om at dette er en måte å møte mennesker på. Ved å se på hverandre som en ressurs vil elevene føle at de har en verdi og plass på laget. Det jobber vi for hver dag, og derfor var det viktig for oss at både foreldre og ansatte fikk høre de kloke tankene til Marco Elsafadi. 

Lek og læring

Fagarbeiderne og lærerne startet skoleåret med å lytte til Charlotte Lunde. Hun er spesialist i barne- og ungdomspsykiatri og hun har sett på sammenhenger mellom lek og læring. Hun har skrevet en bok sammen med lege og hjerneforsker Per Brodal som heter «Lek og læring i et nevroperspektiv». I boken peker de på at lek er en kompleks aktivitet uten en klar definisjon. Og at fri fysisk lek er blitt kraftig redusert de siste femten til tjue årene. I foredraget poengterte Charlotte at gjennom leken blir barn aktive i forhold til blant annet nysgjerrighet, konsentrasjonsevne og selvkontroll. Og hun viste til at fri lek kan barna bidra til å holde på oppmerksomheten i timevis, som også hjelper barnet til å holde konsentrasjonen i en læringssituasjon.  

Drama som metode

Vi er nå inne i vårt første år med satsing på drama som metode for å utvikle grunnleggende ferdigheter. Lærere og elever skal bruke verktøy som blir en bank av idéer for læring. Elevene har gitt oss tilbakemeldinger på at de ønsker mer variert undervisning, og vi ser at drama og estetiske læreprosesser kan gi denne variasjonen. Og på det er fantastisk å se elevene lage tablåer og drama-sekvenser for å levendegjøre historiske hendelser eller støttepasningene til Marco. 

Elevmedvirkning

Kronstad oppveksttun tar elevens stemme på alvor. Vi er i en prosess hvor vi prøver ut hvordan elevmedvirkning kan se ut når vi møblerer klasserom, når vi lærer og når vi leker. Vi har også lyttet på hva elevene vil snakke om på utviklingssamtalene, slik at samtalene blir relevant for eleven. Elevmedvirkning vil vi arbeide videre med gjennom hele skoleåret, og vi vil finne nye arenaer hvor vi kan få elevstemmen frem.

Takk til FAU 

Jeg mener at en skole er helt avhengig av et godt samarbeid mellom skole og FAU for å få ut potensialet sitt. Vi takker for gode innspill, samlinger og refleksjon sammen med dere FAUere. Dere er med på å gjøre Kronstad oppveksttun til en bedre barnehage, SFO og skole. Et eksempel er fritidsklubben som FAU har satt i gang. Den har blitt et positivt møtested for elevene våre. Takk for arbeidet dere gjør for elevene våre.

På skolens nettside finner dere info om åpningstidene til SFO i romjulen. SFO er åpen 2.januar.  Første skoledag i 2024 er onsdag 3. januar kl. 08.30 på småtrinnet og 08.20 på mellomtrinnet. 

Vi ønsker alle en riktig fin juletid og et godt nytt år. Ta vare på hverandre.

Varme hilsner fra Vi-på-Kronstad oppveksttun