Verden sett fra gutterommet - rapport

Hovedmålet med innsiktsarbeidet og rapporten er å gi en grunnleggende forståelse av hverdagen til gutter mellom 12 og 18 år bosatt i Bergen kommune.

I Byrådet for helse og omsorg sin tiårsplan (2016-2026) er et av de sentrale målene at Bergen kommune skal sikre lett forståelig og tilgjengelig informasjon om alle hjelpetilbud for barn og unge. Flere barn og familier må få rett hjelp til rett tid, møte en helhetlig tjeneste og inkluderes i utviklingen av denne.

Skal vi nå barn, unge og familiene deres, må vi møte dem der de er. Vi må kjenne målgruppenes behov, hva de er opptatt av, hvilke plattformer de bruker og gi dem tjenester og kommunikasjon som treffer. Budskapet må være tydelig og veien inn til riktig tilbud kort.

For å få til dette trenger vi bedre innsikt i hverdagen til barn og unge i Bergen, særlig hvordan de kommuniserer og hvilke digitale tjenester og plattformer de bruker. Denne innsikten legger et grunnlag for videreutviklingen av tjenestene og kommunikasjonen til etaten.

I de seneste årene har det vært en underrepresentasjon av gutter som benytter seg av tjenestene til Etat for barn og familie. Hovedmålet med innsiktsarbeidet er å få en grunnleggende forståelse av hverdagen til gutter mellom 12 og 18 år bosatt i Bergen kommune.

Store deler av det sosiale livet deres foregår digitalt, og innsiktsarbeidet har derfor hatt et særlig fokus på dette.