Rammeplanene sier om fagområdet antall, rom og form at: Fagområdet omfatter lekende og undersøkende arbeid med sammenligning, sortering, plassering, orientering, visualisering, former, mønster, tall, telling og måling.
I dag feiret hele oppveksttunet matematikkensdag. Vi hadde laget 6 forskjellige poster ute som handlet om matematikk.
Første oppgave handlet om sortering av former som vi brukte figurer med borrelås for å feste på samme figur.
Inne i gapahuken skulle vi sortere kongler etter farger, alle røde kongler skulle i røde bøtter osv.
I båten var det talljakt og der skule vi finne tallene og rope de høyt. Da vi hadde funnet alle 10 tok vi 10 seierhopp.
Nede ved dissene var det et brett hvor det sto alderen og vi skulle plassere en ball på barnets alder.
Oppe med Solstrålen lå det tall fra 1-10 hvor barna skulle plassere antall steiner på riktig tall, tre steiner på 3 tallet.
Utenfor Ildkulen var det sortering av ulike leker. Alle bilene skulle i en bøtte, mens alle spadene skulle i en annen bøtte.
Det var utrolig kjekt at både små og store samarbeidet. Noe var lett for de store, men da var de gode hjelpere til de små slik at alle fikk mestring.