Lyshovden
Lyshovden oppveksttun barnehage
Bilde: Wenche Svensholt

Velkommen til Lyshovden oppveksttun barnehage!

Lyshovden oppveksttun barnehage holder til på idylliske Lillehatten, og er en del av Lyshovden oppveksttun, som også består av skole og SFO.

Lyshovden skole ble bygget i 1969 med Per Lingås som arkitekt. Innflyttingen i Fyllingsdalen var svært stor på 1960-tallet, og det ble nødvendig å bygge nye skoler da kapasiteten på de gamle skolene var sprengt. 

Etter hvert sank elevtallet, samtidig som det ble større behov for barnehageplasser. I april 2009 startet arbeidet med å gjøre om en del av skolebygget til barnehage, og fra høsten 2009 ble Lyshovden skole til et oppveksttun med barnehage tilknyttet skolen. Dette var da en del av en ny organisasjonsmodell med felles ledelse for skolen og barnehagen, og hadde som mål å skape en helhetlig pedagogisk tenkning for barn i alderen 1- 13 år.  

Siden 2020 har skolen og barnehagen hatt egen ledelse i hver enhet, men vi har ivaretatt den helhetlige pedagogiske tenkningen. I år består barnehagen av 87 barn i alderen 0 til 6 år, og skolen har i overkant av 200 elever fra 1. til 7. trinn. I tillegg har oppveksttunet tilbud om skolefritidsordning (SFO) for barn fra 1. til 4. klasse. Vi har i dag et svært godt samarbeid mellom enhetene, noe som sikrer en trygg og god overgang og sammenheng mellom barnehage og skole/SFO. 

Barnehagen holder til i en del av oppveksttunet som tidligere har vært klasserom, men som nå er omgjort til lyse og store avdelinger. Barnehagen har et eget uteområde på baksiden av bygget, med direkte tilgang til skog og bålplass. Oppveksttunet ligger i flotte omgivelser med nærhet til skog, mark, vann og fjell, og gir dermed barna allsidige muligheter til utfoldelse i naturen. Som del av et oppveksttun har barnehagen tilgang på skolebyggets lokaler. Vi bruker jevnlig aulaen til fellessamlinger. Vi har også mulighet til å bruke skolens spesialrom, som for eksempel gymsal og bibliotek.

Barnehagen har egen førskolegruppe for de som skal begynne på skolen påfølgende år. Gruppen møtes ukentlig, og innholdet skal bygges på Rammeplan for barnehager. Barna tilbys aktiviteter som er utfordrende, lærerike og innholdsrike, slik at de opplever overgangen til skolen som trygg og positiv, med et godt utgangspunkt for å mestre det som møter dem etter barnehagen.

Vi har også en egen utegruppe som er på tur 4 dager i uken. Utegruppen bruker naturen aktivt hele året, og skal tilby barna naturen som læringsarena for mangfoldig læring i samspill med naturens omgivelser. Barna lærer å ta vare på naturen og bruker den aktivt i forhold til bl.a. sosialt samspill, motorisk utvikling og språklig utvikling.

Barnehagen har mange dyktige ansatte som jobber for å gjøre barnehagedagen så god som mulig for de barna som er hos oss. 
Vi ønsker å omfavne mangfoldet vi har, og jobbe for den gode «vi-følelsen». Å kjenne tilhørighet til en gruppe gir barn trygghet og sosial tilknytning. 
Å være venner er å møtes i et forhold hvor den enkelte opplever seg som godtatt og verdsatt for akkurat den man er. 
Det er noe som er viktig både for store og små!